مراقبت پوست

معرفی بهترین کرم های ضد آفتاب و نحوه استفاده صحیح

راهنمای استفاده از انواع ضد آفتاب

ضد آفتاب چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست، به خصوص با شروع فصل گرما «کرم ضد آفتاب» است. هر چند که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب توی تموم فصل های سال لازم و ضروری می باشد اما، با گرم‌تر و درخشان‌تر شدن اشعه‌های خورشید و آغاز فصل گرما این الزام معمولاً شکل جدی‌تری به خودش می‌گیرد. انتخاب یک ضد آفتاب مناسب برای پوست تا حد قابل توجهی شما رو از چین و چروک و پیری‌های زودرس دور نگه می‌دارد. 

بهترین کرم ضد آفتاب چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

SPF چیست؟ چه مقدار SPF برای کرم ضد آفتاب خوب است؟

یک ضد آفتاب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آیا استفاده از کرم ضد افتاب رنگی مضر است؟

چند بار در روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل زمستان

بهترین کرم ضد آفتاب برای انواع پوست

اصول استفاده از کرم ضد آفتاب در دوران بارداری

بهترین کرم ضد آفتاب چیست و چرا باید از آن استفاده کرد

اشعه ماوراء بنفش خورشید اثرات زیادی روی افزایش انواعی از سرطان های پوست ، تـسـریـع و تـشـدید پـیری ( چروک ) پوست و بـدتـر شــدن بعضی از بـیماری های پـوسـتی و ایجاد و تشدید لک صورت و کک و مک داره. به موادی که بتونن از نـفـوذ اشعـه ماوراء بـنـفـش به قسمت های عـمقی اپیدرم ( روی پوست ) و درم ( لایه ی زیر پوست ) جـلوگـیری کـنن محـافـظ یا ضـدآفـتاب می گـن. ضدآفتاب ها ‌برای محافظت از پوست طراحی شدن. این محصولات ترکیبات منحصر به فردی دارن که از پوست شما در برابر امواج مضر آفتاب محافظت می‌کنن. از بین امواج نور خورشید دو موج از امواج فرابنفش بیشتر از بقیه به پوست آسیب میزنن. این امواج UVA و UVB هستن.

امواج UVA و UVB

UVB با برخورد به سطح پوست باعث آفتاب سوختگی می‌شه. اثر این اشعه توی طولانی مدت باعث سرطان پوست می‌شه. UVA به اعماق پوست نفوذ میکنه و باعث پیری پوست و ایجاد چین و چروک می‌شه. این اشعه همچنین باعث افتادگی پوست، لک و … هم میشه. در نهایت امواج UVA و UVB هر دو باعث بروز سرطان پوست می‌شن. ضدآفتاب با دفع این امواج از پوست شما در برابر انواع بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کنه. مهم‌ترین فاکتور ضدآفتاب SPF هست. مطمئنا موقع خرید ضدآفتاب با این کلمه مواجه شدین.

پیشنهاد ما:

کرم ضد آفتاب لیپورکس SPF50 مدل ۰۲ بژ طبیعی پوست چرب

 فیوژن واتر ایزدین پرو SPF 50

 فاقد چربی بدون رنگ فرونیا ۵۰ میلی لیتر

 بیرنگ نرمال تا چرب لیپورکس با SPF50

استفاده از کرم ضد آفتان

SPF چیست؟ چه مقدار SPF برای کرم ضد آفتاب خوب است؟

اصطلاح «SPF» مخفف عبارت «Sun Protection Factor» و به معنی فاکتور محافظت از خورشید (نور خورشید) هست. این عدد بیان‌گر قدرت کرم‌های ضد آفتاب برای مقابله با نور خورشیده و به عنوان عامل مقایسه توی محصولات حاوی ضدآفتاب، مورد استفاده قرار می‌گیره. هر چه قدر این عدد از نقطه نظر کمیت، بزرگ‌تر باشه، فرآورده قوی‌تره و محافظت بیشتری رو فراهم میکنه. درجه SPF (مانند SPF15 یا ۲۰ SPF) نشون‌دهنده اینه که مصرف کننده اون قبل از این‌که دچار آفتاب سوختگی بشه، تا چه حد می‌تونه زیر نور آفتاب بمونه. مثلا شما می‌تونین بدون استفاده از کرم ضد آفتاب ۱۰ دقیقه زیر نور خورشید بمونین و احساس سوختگی نکنین. وقتی که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنین میتونین زمان ۱۰ دقیقه رو توی میزان SPF کرم ضرب کنین و به اندازه مقدار زمان به دست اومده زیر آفتاب بمونین.

مدت زمان استفاده ازضد آفتاب :

اگه SPF کرم شما ۱۵ باشه، شما ۱۵۰ دقیقه یا به عبارتی به مدت ۲ ساعت و نیم می‌تونین توی آفتاب بمونین. اگر پس از مدتی مجدداً از کرم استفاده کنید، میزان محافظت اون بیشتر میشه ولی توی مقدار زمان ایمنش تاثیری نداره. به عبارت ساده‌تر اگر روی جعبه یک کرم ضدآفتاب نوشته شده SPF اون ۳۰ هست، به این معنی نیست که از ۳۰ درصد از پوست شما در مقابل نور خورشید حفاظت می‌کنه.

نکته‌ای که اکثر افراد اون رو نادیده می‌گیرن اینه که هر چقدر هم که ضد آفتاب خوب باشه لازمه هر دو ساعت یه بار تمدید بشه.

اگر بخواین از روی SPF یک کرم ضدآفتاب بدونین چقدر اثر حفاظتی در مقابل نور خورشید داره، فرمول ساده‌ای واسش وجود داره.

یک کرم ضد آفتاب با ۱۵ SPF تا ۹۳ درصد اشعه UBV رو دفع می‌کنه.

SPF 30 تا ۹۷ درصد اشعه UBV رو دفع می‌کنه.

 SPF 50 تا ۹۸ درصد اشعه UBV رو دفع می‌کنه.

همین موضوع نشون میده که یک کرم ضد آفتاب با ۱۵ SPF فقط ۴ درصد کمتر از ضد آفتابی با SPF 30 توی دفع اشعه UBV ضعیف‌تر عمل می‌کنه.

پیشنهاد ما:

کرم ضد آفتاب رنگی فاقد چربی بژ روشن فرونیا ۵۰ میلی لیتر

 فیوژن واتر ایزدین پرو SPF 50

 نرمال تا چرب لیپورکس (بژ روشن)SPF 50

 سانیورا

بهترین روش استفاده از ضد آفتاب

یک ضد آفتاب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

برخلاف چیزی که اکثر افراد تصور می‌کنن استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا به معنی ایمنی بیشتر پوست در مقابل اشعه‌های زیانبار نور خورشید نیست. کارخونه‌های سازنده کرم‌های ضد آفتاب برای افزایش SPF یک کرم ضدآفتاب، باید درصد چربیش رو بالا ببرند تا مواد شیمیایی زیادی رو وارد اون کنن. برای همین کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا، بیش از حد چربن و می‌تونن عوارضی رو هم به وجود بیارن.

توصیه ما اینه که اگر به داروخانه میرین تا کرم ضدآفتاب بخرین، SPF30 رو انتخاب کنین، کرم ضدآفتاب با SPF30 بهترین کرم ضدآفتاب برای استفاده روزانه افراد عادیه. کرم‌های ضدآفتاب با SPF 50 و ۷۰ و بالاتر، فقط برای کسایی که بیماری پوستی دارن، توسط پزشک تجویز میشن، مثل کسانی که به نور آفتاب حساسن و یا سرطان پوست دارن. چون همون چند درصد اضافه حفاظت از پوست هم برای این بیمارا مهمه.

به عبارت دیگه SPF فقط میزان محافظت در برابر اشعه‌های UVB که باعث آفتاب سوختگی می‌شن رو نشون می‌ده و کاربردی در مقابل اشعه‌های UVA که باعث سرطان می‌شن نداره یا بسیار ضعیفه، اما این باور غلط وجود داره که محصولات با SPF بالاتر، محافظت بیشتری دارن. این باور تا به اونجا پیش رفته که سازمان غذا و داروی آمریکا، تبلیغ محصولات با SPF بالای ۵۰ رو «دروغین و فریب‌دهنده» می‌دونه و این نوع تبلیغ رو برای شرکت‌ها ممنوع کرده.

آیا استفاده از کرم ضد افتاب رنگی مضر است؟

بر اساس اعتقاد عده ای، استفاده از ضد آفتاب و سپس روی آن کرم پودر، پوستشان سنگین و ناخوشایند می شود. به همین دلیل از ضد آفتاب های رنگی که پوشانندگی دارند استفاده می نمایند. افرادی هستند که معتقدند این نوع ضد آفتاب ها برای پوست ضرر دارد. اما حقیقت چیست؟ ضد آفتاب رنگی چه ضری می تواند داشته باشد؟ معمولا یک ضدآفتاب خوب باید چند ویژگی اصلی داشته باشد، به عنوان مثال باید برای فرد قابل پذیرش و مناسب باشد، به طوری که به خوبی جذب پوست شده و ماندگاری داشته باشد. رنگدانه ها در ضد آفتاب رنگی، اثر منفی بر فاکتور حفاظتی ندارند ولی باید تمام نکات مربوط به استفاده صحیح از ضد آفتاب، درباره این محصولات نیز رعایت بشود.

همانطور که انتظار می رود این نوع ضد آفتاب ها عیوب صورت مثل، جای جوش ها، لک ها و غیر یکنواختی رنگ پوست را خیلی بیشتر می پوشانند. حتی بعضی افراد در مناسبت های شبانه هم از این نوع ضد آفتاب ها به جای کرم پودر استفاده می نمایند که مشکلی هم ندارد. اما بدانید استفاده مکرر و هر بار به مدت طولانی از این نوع ضد آفتاب ها همانند کرم پودر اثر مخرب روی پوست خواهد داشت. بنابرین اگر طرفدار این نوع ضد آفتاب ها هستید توصیه می شود به مراحل پاک کردن این کرم ها از پوست و شستن صورت دو چندان بها دهید.

 

استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

چند بار در روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

مدت زمانی که اثر محافظتی ضد آفتاب باقی میمونه بر اساس نوع ترکیب ضد آفتاب متفاوته. اما در بهترین حالت ضد آفتاب‌ها ۳ تا ۴ ساعت اثر مطلوب‌شون رو حفظ می‌کنن و تکرار اون ها ضروریه. علاوه بر این بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر تکرار ضد آفتاب ضروری به نظر می‌رسه. توی فصل تابستون و موقع شنا توی دریا یا استخر توی فواصل زمانی استفاده از فرآورده‌های ضدآفتاب، بهتره برای چند دقیقه از محصولاتی که برای بعد از تماس مستمر با آفتاب، فرموله شدند و به کرم‌ها و یا لوسیون‌های بعد از آفتاب (After Sun) معروف هستن استفاده کنین.

ضد آفتاب فرونیا خوبه؟

کرم های ضد آفتاب فرونیا SPF50 فاقد چربی، دارای بافت سبک و غیر روغنی و محافظ پوست در برابر اشعه مضر UVA و UVB می باشند. این محصولات یکدست کننده پوست و زیر ساز مناسبی برای آرایش بدون نیاز به مرطوب کننده می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های کرم های ضد آفتاب فرونیا حفاظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکالهای آزاد با فیلتر پیشرفته UVA و UVB می باشد. این محصولات به کمک مواد موثره متعادل کننده چربی، ترشح غدد چربی پوست را کنترل کرده و مانع از تجمع چربی و ایجاد جوش می شوند.

کرم ضد آفتاب فرونیا مدل ۰۲ بژ طبیعی SPF50

 فرونیا مدل ۰۱ بژ روشن SPF50

 بی رنگ فرونیا SPF50

ضد آفتاب فارماسریز برای پوست چرب و  پوست خشک

ضد آفتاب های فارماسریز حفاظت بسیار بالایی از نور شدید آفتاب به عمل می‌آورد و خطر ابتلا به کک و مک و لک های پوستی و تغییر رنگ ناشی از آفتاب را کاهش می‌دهند. مانع از واکنش های پیری پوست و حساسیت به آفتاب شده و خطر ابتلا به سوزش و قرمزی را به حداقل می‌رسانند. آرام کننده و تغذیه کننده اپیدرم است و مانع از خشکی بیش از حد آن می شوند.

ضد آفتاب فارماسریز SPF50 حجم ۵۰ میلی لیتر

کرم ضد آفتاب کودکان فارماسریز SPF50 حجم ۱۲۵ میلی لیتر

راهنمای استفاده از ضد آفتاب

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

ضدآفتاب باید به تموم نقاط باز بدن زده بشه. به خصوص صورت، گوش ها، گردن، قسمت های فوقانی سینه، پشت دست ها، قسمت های بدون موی سر توی آقایون.

بینی بیشتر از همه جا در معرض نور آفتابه و خطر بالایی برای ایجاد آسیب های خورشیدی توی اون وجود دارد ، پس باید بیشتر به وسیله ی ضد آفتاب محافظت میشه.

بعد از رفتن توی آب مجدداً باید از ضدآفتاب استفاده کنین. باید دفعات استفاده از ضد آفتاب رو موقع انجام ورزش و فعالیت های بدنی که به خاطر عرق کردن بدن باعث پاک شدن ضدآفتاب میشن رو هم بیشتر کنن.

ایده آله که حدود ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در مقابل آفتاب از ضدآفتاب استفاده بشه تا زمان لازم برای نفوذ ماده به درون لایه کراتینی پوست فراهم بشه.

استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل زمستان

خلاف چیزی که تصور می‌شه، ضرر نور خورشید توی زمستون کمتر نیست. در واقع، برف ۸۰ درصد از پرتوهای فرابنفش رو بازتاب می‌ده. بنابراین، توی زمستون، پوست شما نه فقط در معرض اشعه‌ی فرابنفش خوشید قرار داره، بلکه پرتوهای منعکس شده از سطح زمین رو هم دریافت می‌کنه. این مسئله توی روزهای ابری هم مصداق داره، چون بخش اعظم پرتوهای فرابنفش از لا به لای ابرها عبور می‌کنن و به پوست شما می‌رسن.

نکته‌ی مهم دیگه اینکه کوهنوردی و ورزش‌های کوهستانی توی فصل زمستان، شما رو بیشتر در معرض تابش پرتوهای فرابنفش قرار می‌ده. در واقع، با افزایش ارتفاع، میزان مواجهه با پرتوهای فرابنفش افزایش پیدا میکنه. به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع از سطح دریا، مواجهه با پرتوهای فرابنفش ۴-۵ درصد افزایش میکنه.

 

بهترین کرم ضد آفتاب برای انواع پوست

ضدآفتاب مناسب پوست چرب

اگه پوست چربی دارین باید از ضدآفتاب‌هایی با برچسب oil-free استفاده کنین. ضدآفتاب‌های فاقد چربی سبک هستن و منافذ پوست رو نمیبندن. در صورتی که پوست شما چرب باشه ضدآفتاب‌های فلوئید، پودری و یا ژل ضدآفتاب بهترین گزینه برای پوست شما هستن. ضدآفتاب‌های پودری چربی پوست رو جذب می‌کنن و به راحتی میشه اون ها رو تمدید کرد. ضدآفتاب‌های ژلی وزن کمی دارن و از چرب شدن پوست جلوگیری می‌کنن.

ضدآفتاب مناسب پوست خشک

پوست‌های خشک بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. پوست‌های خشک معمولا دهیدراته هستند به همین دلیل پوسته پوسته می‌شوند. خشکی پوست میزان ماندگاری ضدآفتاب را کاهش می‌دهد. در صورتی که پوست خشکی دارین از ضدآفتاب‌های مخصوص پوست خشک با برچسب dry skin استفاده کنین. ضدآفتاب‌های مخصوص پوست خشک کرمی و حاوی ترکیبات نرم‌کننده هستن. بنابراین علاوه بر محافظت از پوست در برابر آفتاب از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنن. ضدآفتاب‌های مینرال به دلیل ترکیبات ویژه خود برای پوست‌های خشک بسیار مناسبن.

ضدآفتاب مناسب برای پوست حساس

کسایی که پوست حساس دارن با کوچکترین تحریکی دچار التهاب و قرمزی می‌شون. برای جلوگیری از التهاب این افراد حتما باید از ضدآفتاب استفاده کنن. اما هر ضدآفتابی مناسب برای پوست حساس نیست. ضدآفتاب‌های مینرال یا همون فیزیکال Physical بهترین گزینه برای پوست‌های حساسه. ضدآفتاب‌های مینرال حاوی زینک اکسیده. این ماده معدنی روی پوست یک سد دفاعی ایجاد می‌کنه. با ایجاد این سد دفاعی پوست در برابر امواج مضر آفتاب محفوظ می‌مونه. ضدآفتاب‌های مینرال بافت سبک و شفافی دارن.

ضدآفتاب مناسب برای پوست‌های نرمال

از اونجایی که پوست‌های نرمال حساسیت خاصی ندارن افراد با این نوع پوست راحت‌تر از سایر افراد ضدآفتاب مناسب خودشون رو پیدا می‌کنن. ضدآفتاب‌های مخصوص پوست‌های نرمال با برچسب for normal skin شناسایی می‌شن. اگر پوست تون نرماله برای انتخاب ضدآفتاب مناسب به فاکتورهایی مثل SPF و broad-spectrum توجه کنین. ضدآفتابی با این مشخصات از پوست شما در مقابل امواج UVA و UVB محافظت می‌کنن.

ضدآفتاب مناسب برای پوست‌های آسیب‌ دیده

ضدآفتاب‌های فلوئیدی بهترین گزینه برای پوست‌های آسیب‌دیده ست. فلوئیدها سبک هستن و به راحتی جذب پوست می‌شن. به همین جهت این دسته از محصولات اثر حفاظتی بالایی دارن. ضدآفتاب‌های فلوئیدی به واسطه ترکیبات ویژه پوست رو تحریک نمی‌کنن. پوست‌های آسیب‌دیده در معرض آفتاب بیشتر آسیب می‌بینن و دچار التهاب می‌شن. اگه پوست شما آسیب‌دیده و ملتهبه استفاده از ضدآفتاب رو هرگز فراموش نکنین.

استفاده از ضد آفتاب

اصول استفاده از کرم ضد آفتاب در دوران بارداری

علاوه بر استفاده از کرم ضدآفتاب، فعالیت هایی رو بهتون معرفی م یکنیم که لزوم رعایت کردن آن ها علاوه بر دوران حاملگی، برای تمامی افراد خصوصا در فصل تابستان واجب است و به محافظت از پوست شما در مقابل نور آفتاب کمک خواهد کرد.

کلاه بپوشین

پوشیدن کلاه، در مقابل هوای سرد از سر شما محافظت می کند. علاوه بر این، از آفتاب سوختگی پوست سر و گوش هاتون هم جلوگیری می کنه.

چشم هاتون رو فراموش نکنین!

از اون جایی که پرتوهای فرابنفش برای سلامت چشم مضرند، حتماً از عینک ضد آفتاب یا عینک مخصوص اسکی که محافظ اشعه ی فرابنفشه، استفاده کنین.

محافظت از لب‌ها رو جدی بگیرین

برای محافظت از لب های خود، از بالم لب حاوی محافظ اشعه‌ی فرابنفش استفاده کنین.

از آفتاب و اشعه‌های مضر دوری کنین

تا حد امکان، بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که تابش نور خورشید در شدیدترین حالت ممکنه ، زیر نور آفتاب قرار نگیرین.

از موادی که باعث انعکاس نور خورشید میشن دوری کنین

در نزدیکی آب، برف و شن و ماسه احتیاط بیشتری به خرج بدین چون اونا می‌تونن اشعه‌های مضر خورشید رو منعکس کنن و احتمال بروز آفتاب‌سوختگی رو افزایش بدن.

 ویتامین D رو توی برنامه غذایی تون بذارین

ویتامین D رو توی برنامه غذایی خودتون بذارین و اون رو از طریق رژیم غذایی سالمی دریافت کنین که شامل مکمل‌های ویتامینه. برای دریافت ویتامین D سعی کنین مقابل نور خورشید قرار نگیرین.

حرف پایانی

اثرات مخرب نور خورشید ممکنه، کار شما رو به درمان های پوستی، تجویزات پزشکی و حتی عمل های جراحی بکشونه. اگه می خواین در برابر خورشید محافظت بشین، باید روی یک کرم ضد آفتاب خوب سرمایه گذاری کنین. اگه می خواین کاملاً از اشعه ی فرابنفش خورشید در امان باشین، از کرم ضد آفتابی استفاده کنین که در برابر هر دو نور فرابنفش UVB و UVA از پوست تون محافظت کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *