آرایشی و زیبایی, مراقبت پوست, مراقبت و سلامتی

درمان پوست چرب و جوش دار + [راه های کنترل چربی پوست]

پوست چرب

درمان پوست چرب و جوش دار یکی از بزرگترین معضلاتیه که هر خانم و یا آقایی ممکن است با آن مواجه شود. پوست چرب نتیجه تولید غدد بیش از اندازه چربی توی پوست است و همین امر باعث چرب شدن پوست به خصوص در ناحیه صورت و پدید آمدن منافذ باز روی پوست می شود. خیلی ها فکر می کنند که پوست چرب خوب نیست و باعث جوش زدن در نواحی صورت می شود، ولی بدانید که نه تنها این پوست چرب بد نیست بلکه باعث آبرسانی و حفاظت پوست در مقابل گرد و غبار و اشعه خورشید هم خواهد شد.

البته ناگفته نماند که مراقبت نکردن از پوست چرب، باعث ایجاد جوش های سر سیاه و سر سفید شده و متاسفانه در صورت رسیدگی نکردن، به اسکار جوش و آکنه تبدیل می شود و حتی خیلی ها هم از براق بودن پوست خودشون به خاطر چربی زیاد شکایت دارند. در این مقاله تلاش کردیم که بهترین درمان برای پوست چرب و جوش دار رو مطرح کنیم.

[lwptoc title=”در ادامه خواهید خواند…” hideItems=”1″]

 فروشگاه اینترنتی هما با ارائه انواع محصولاتی بهداشتی از معتبرترین برندها، یک مکان مطمعن برای خرید مناسب ترین و بهترین محصولات مراقبت از پوست و مراقبت از مو ایرانی و خارجی می باشد. با ما در ارتباط باشید

 

برای کنترل چربی پوست چیکارکنم؟

روش های موثر درمان چربی پوست چیست؟ برای اینکه پوستی شاداب و دور از هر نوع چربی داشته باشید، باید دنبال بهترین درمان های خانگی و استفاده از وسایل مناسب برای برطرف کردن چربی پوست و جوش دار باشین. از بهترین مراحل و درمان ها میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم که عموم آن ها درمان های خانگی برای پوست چرب و دارای جوش هستن:

۱-شستشوی صورت روزی ۲ بار

یکی از راحت ترین راه ها برای از بین بردن چربی روی پوست صورت، شستشوی روزانه صورت با شوینده های فاقد چربی مثل پن صورت، صابون های مخصوص پوست چرب مثل گلیسیرین، فوم ها، شیر پاکن ها و یا لوسیون های فاقد چربیه. این عمل شستشو بهتره دو بار در روز یعنی صبح ها و شب ها انجام بشه.در صورتی که آب و صابون یا مواد شستشو در اختیار ندارین، می تونین از پد های مرطوب و بدون عطر برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنین.

فوم شستشوی صورت درماتوم پوست چرب و آکنه ای

۲-استفاده از مرطوب کننده ها

مرطوب کننده ها یکی دیگه از راه ها برای درمان پوست چربه. یکی از بهترین آسترینجنت ها (Astringent)، تونر ها هستن. مرطوب کننده ها یا همون Astringent ها، کمک بسیار زیادی به حذف چربی ها از پوست و بسته شدن منافذ باز پوست هم می کنن. برای استفاده از این نوع محصولات ، باید از پد کتان یا پد توپی که برای تمیز کردن صورت و یا به هنگام استفاده از تونر مورد استفاده قرار میگیره،استفاده بشه. از این نوع پدها حتی میشه برای محصولات ضد جوش و درمانشون هم استفاده کرد.

کرم مرطوب کننده بایو اسکین مناسب پوست چرب

۳-انتخاب محصولات فاقد چربی و بر پایه آب برای درمان پوست چرب

حتما موقع خرید محصولات آرایشی و بهداشتی، به فاقد چربی بودنش توجه کنین، چون قرار نیست روی پوست چرب خود، مجددا چربی اضافه کنین. بهترین محصولات برای پوست چرب، استفاده از آبرسان ها وکرم های ضدآفتاب فاقد چربی و بر پایه آب هم هستن.

بعضی از محصولات ممکنه برچسب noncomedogenic داشته باشه که این لیبل بیانگر مسدود کردن منافذ باز و یا کم کردن تعداد جوش ها و آکنه هم هست.

از نکته مهم دیگه که موقع خریدمحصولات آرایشی باید بهش دقت بشه،محصولاتیه که بر پایه آب بوده و به صورت ژلی عرضه میشه. این محصولات دارای بافتی سبک و بسیار لطیف هست و به راحتی توی پوست جذب می شن.

پن شفاف کاهش دهنده چربی پوست درمالیفت مدل سبولیفت

۴- از اسکراب روی پوست چرب استفاده نکنین

خیلی از افراد فکر می کنن که اگر از اسکراب های صورت برای برطرف کردن چربی و یا جوش ها استفاده کنن، بهترین درمان پوست چرب به حساب میاد که این درست نیست. استفاده از اسکراب ها و هر چیزی که باعث ساییده شدن روی پوست چرب بشه، نباید ازش استفاده بشه. علت این امر به خاطر خارش و ایجاد حساسیتیه که ممکنه ، بعد از استفاده از اونا بهش دچار شد.

کرم ضد آفتاب بی رنگ لیپورکس پوست چرب

درمان خانگی چربی پوست صورت

روش ها ساده ای برای از بین بردن و کنترل چربی پوست صورت وجود دارن که می تونید با استفاده از مواد اولیه ی ساده که معمولا توی همه ی خونه ها پیدا می شوه اون ها را تهیه و استفاده کنید. از جمله این روش ها می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

درمان پوست چرب با سفیده تخم مرغ و لیمو

برای درمان پوست چرب و حتی جوش دار می تونین از سفیده تخم مرغ و لیمو استفاده کنین. هر دوی این محصولات برای بستن منافذ باز به کار برده میشن. اسیدی که توی لیمو و میوه های مشابه دیگه وجود داره برای جذب چربی بسیار مناسبن. البته این روش برای افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارن، پیشنهاد نمیشه.

کرم ضد آفتاب لیپورکس SPF50 پوست چرب شماره ۰۱ – بژ روشن

مراحل ایجاد ماسک تخم مرغ و لیمو:

  • سفیده یک تخم مرغ رو با یک قاشق چای خوری لیموی تازه ای که آب آن گرفته شده، مخلوط کنین.
  • بعد از ترکیب این مواد، اون رو روی پوست صورت تون بذارین تا ماسک کاملا روی پوست صورت بشینه.
  • بعد از جذب کامل، می تونین ماسک رو با آب ولرم شستشو بدین و با حوله بسیار نرم خشک کنین.

درمان پوست چرب با سفیده تخم مرغ و لیمو

 درمان پوست چرب با گوجه فرنگی

یکی از بهترین درمان های پوست چرب و بر طرف کردن مشکل پوست های چوش دار، استفاده از گوجه فرنگیه. گوجه فرنگی به خاطر اینکه اسید سالیسلیک داره، می تونه بهترین کمک برای افرادی باشه که توی خانه مواردی که بالا گفته شد رو ندارن. گوجه فرنگی باعث بسته شدن منافذ پوست و برطرف کردن چربی هم میشه. برای تهیه این ماسک به روش زیر عمل کنین:

  • یک قاشق چای خوری شکر با یک گوجه که به صورت پوره در اومده رو با همدیگه مخلوط کنین.
  • این محلول رو به صورت دورانی روی پوست خودتون بزنین.
  • زمان استراحت این ماسک ۵ دقیقه ست.
  • بعد از ۵ دقیقه با آب ولرم بشویید و صورت تون رو خشک کنین.
  • شما حتی می تونین از پوره گوجه فرنگی و یا برش های گوجه فرنگی روی درمان پوست چرب استفاده کنین.

 درمان پوست چرب با گوجه فرنگی

درمان پوست چرب با آلوورا

آلوورا از جمله گیاهاییه که برای انواع شرایط پوست مثل تسکین دادن و درمان پوست های سوخته شده هم کاربرد داره. با توجه به نظر کلینیک مایو، آلوورا شواهد علمی داره که می تونه پوست هایی که به صورت برفکی دراومدن یا پوسته پوسته شدن ، مورد استفاده قرار بگیره. خیلی از مردم که پوستی چرب دارن برای درمان مشکل پوست شون از آلوورا استفاده میکنن.

برای استفاده از آلوورا، باید یه لایه نازکی از اون رو قبل از خواب روی پوست بذارین و تا صبح بهش اجازه بدین تا روی پوست تون استراحت کنن. اگه از حساسیت خودتون به الوورا خبر ندارین، می تونین ، یک لایه ای از اون رو روی دست خودتون قرار بدین و اگه یک تا دو روز احساس خارش یا تغییر رنگ روی دست نداشتین، اون وقت از آلوورا روی پوست تون به صورت ماسک استفاده کنین.

درمان پوست چرب با آلوورا

 بادام و درمان پوست چرب و جوش دار

بادام زمینی نه تنها باعث پوسته پوسته شدن پوست صورت میشه ، یکی از بهترین های مغز برای جذب سریع روغن و از بین بردن آلودگی هاییه که روی صورت موجوده. برای استفاده از اسکراب بادام زمینی صورت به روش زیر عمل کنین:

  • اول بادام زمینی رو خرد کنین و به اندازه ۳ قاشق چای خوری از اون آماده کنین.
  • ۲ قاشق غذاخوری از عسل خام رو به بادام های خرد شده اضافه کنین.
  • بعد از مخلوط شدن این مواد، روی پوست خودتون قرار بدین و به صورت دورانی اون رو ماساژ بدین.
  • بعد از مدتی اون رو با آب ولرم بشورین و سپس با حوله خشک کنین.

این ماسک رو برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست خودتون بذارین. البته قبل از استفاده از این ماسک حتما مطمئن بشین که پوست شما به عسل یا بادام زمینی حساسیت نداشته باشه.

ژل شستشوی صورت فرونیا لایه بردار مناسب پوست چرب

خاک رس سبز فرانسوی و درمان پوست چرب

لوازم آرایشی که خاک رس دارن، بهترین التیام و درمان برای پوست های چرب محسوب می شن. چون که خاک رس سریع چربی پوست رو جذب میکنه و یک التیام دهنده قوی به حساب میاد. خاک رس سبز فرانسوی یکی از بهترین درمان ها برای پوست چرب و آکنه هست و به جذب کردن چربی ها کمک می کنه. عموما خاک رس سبز فرانسوی توی لوازم آرایشی به شکل پودر دیده میشه.

برای ایجاد ماسک خاک رس سبز فرانسوی که برای اسپا هم زیاد استفاده میشه میشه به روش زیر عمل کرد:

  • مقداری آب مقطر و گلاب رو با خاک رس به اندازه قاشق چای خوری با هم مخلوط کنین تا زمانی که فرم بگیرن وشبیه پودینگ بشن.
  • این مخلوط از خاک رس رو روی پوست خود بذارین تا زمانیکه روی پوست خود خشک بشه.
  • بعد از خشک شدن خاک رس سبز فرانسوی، می تونین اون رو با آب ولرم شستشو بدین و سپس خشک کنین. این نوع ماسک ها از ماسک های آماده هم بهترن.

فوم شستشوی صورت درمالیفت مناسب پوست چرب و جوش دار

بهترین محصولات کنترل کننده چربی پوست

افرادی که دارای پوست چرب هستن باید از محصولاتی استفاده کنن که فاقد چربی باشن و در آن ها از ترکیباتی استفاده شده باشه که بتونه چربی پوست را کنترل کنه. موارد زیر از بهترین محصولات کنترل کننده ی چربی پوست هستن که ویژگی های اون ها رو باهم بررسی می کنیم:

کرم ضد آفتاب سانیورا مدل ۰۱ بژ روشن پوست چرب

کرم ضد آکنه و کنترل چربی درمالیفت مدل سبولیفت

کرم ضد آکنه و کنترل چربی درمالیفت مدل سبولیفت مخصوص پوست های چرب تولید شده. این محصول بخاطر خواص آنتی باکتریالی که داره، باکتری های مولد جوش را از بین میبره و باعث ضدعفونی شدن سطح پوست میشه. کرم سبولیفت به طور موثری ترشح چربی پوست را کاهش میده و باعث پیشگیری از ایجاد جوش می شه.

کرم ضد آکنه و کنترل چربی درمالیفت مدل سبولیفت

پن ضدجوش و کنترل کننده چربی رزاپیور رزالیا

پن ضدجوش و کنترل کننده چربی رزاپیور رزالیا با کنترل چربی و حفظ رطوبت در پوست قابض منافذه و از ایجاد آکنه و جوش جلوگیری میکنه. فوکوژل یک ماده پلی ساکاریدی هست که موجب حفظ رطوبت در لایه شاخی میشه.

ترکیب tea tree oil(روغن درخت چای) مناسب افرادی هست که پوست چرب و یا بیش از حد فعال دارن. روغن درخت چای خاصیت ضد باکتری و در بسیاری از موارد در درمان عفونتهای پوستی کاربرد فراوونی داره. این ترکیب موثر باعث رفع التهاب و التیام بخش پوست میشه. از مهمترین خواص اثر بخش عصاره چای،کنترل ترشح سبوم از غدد سباسه هست. این عملکرد باعث جلوگیری و رفع جوش میشه.

پن ضدجوش و کنترل کننده چربی رزاپیور رزالیا ۱۰۰ گرم

کنترل کنندۀ چربی و مات کننده پوست با SPF 15 دکتر مورد

از ویژگی های این کرم می تونیم به  این موارد اشاره کنیم:

دارای فیلتر ضد آفتاب

مرطوب کننده فاقد چربی و مات کننده

کنترل ترشح سبوم و رفع برق نا خوشایند پوست

کنترل کنندۀ چربی و مات کننده پوست با SPF 15 دکتر مورد

پن پوست های چرب (متعادل کننده چربی پوست) فلویو

پن پوست های چرب (متعادل کننده چربی پوست) فلویو مناسب پوست های خیلی چربه و کنترل کننده ترشح غدد سباسه به منظور پیشگیری از ایجاد انواع جوش و آکنه هست. شوینده غیر صابونی فلویو حاوی روغن کرچکه که بزرگترین ترکیب عامل پیشگیری کننده آکنه هست و خاصیت ضد میکروب و ضد التهاب و ضد باکتری داره.

پن پوست های چرب(متعادل کننده چربی پوست)فلویو ۱۰۰میل

قرص کنترل چربی پوست

قرص ها و داروهایی وجود دارن که برای کنترل چربی و آکنه ی پوست مورد استفاده قرار می گیرن. راکوتان و قرص ضد بارداری از جمله این قرص ها هستن اما استفاده ی خودسر از اون ها و بدون مراجعه به پزشک اصلا توصیه نمی شه. حتما در صورتی که حس می کنید چربی پوستتون بیش از حد و غیرقابل کنترله به پزشک و متخصصای پوست مراجعه کنید و تحت نظر اون ها از قرص های کنترل چربی پوست استفاده کنید.

ژل شستشوی صورت درمالیفت مدل سبولیفت پوست چرب و جوش دار

درمان چربی پوست هورمونی

چربی و آکنه هورمونی دقیقاً همون چیزیه که با نوسانات هورمونی شما مرتبطه. اگرچه معمولاً با نوسانات هورمونی در دوران بلوغ این چربی و آکنه ها به وجود میان اما آکنه و چربی هورمونی می تواند بزرگسالان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. این مورد به خصوص در زنان دیده میشه. برخی عوامل مثل قاعدگی و یائسگی ممکنه در این امر نقش داشته باشن.

نظرات کارشناسان در مورد آکنه و چربی هورمونی متفاوته، اما به طور کلی گفته شده که هورمون ها به طور کلی عاملی برای آکنه و چربی پوست بزرگسالان نیستن، بلکه عدم تعادل هورمونی ممکنه به ایجاد آکنه و چربی منجر بشه. برای درمان این نوع چربی پوست و آکنه حتما باید به پزشک مراجعه کنید و به توصیه و تجویز پزشکتون داروهایی مث قرص های ضدبارداری، قرص های ضد آندروژن و … که برای تنظیم هرمون ها هستن رو استفاده کنید.

برای کاهش چربی پوست چی بخوریم؟

قبل از اینکه پوستتون چرب بشه و جوش بزنید و بعداً پشیمان شوید، راهی وجود داره که به شما کمک می‌کنه به طور کلی از چرب شدن پوست و ایجاد جوش ‌ها جلوگیری کنید. خب، تنها کاری که باید انجام بدید اینه که رژیم غذایی مناسب برای پوست چرب را استفاده کنید. ببینید، غذاهای خاصی وجود دارند که تولید سبوم را کنترل می کنن که اگر پوستتون چربه، میتونه براتون مفید باشد.

غذاهای سرخ شده تولید سبوم را افزایش میدن و به همین دلیل پوست چربی بیشتری تولید می کنه و باعث ایجاد جوش میشه. اگر می خواید چربی پوستتون رو کنترل کنید، باید مراقب غذاهایی که می خورید باشید.

موارد زیر از جمله غداهایی هستن که تولید چربی پوست رو کاهش میدن:

  • خیار
  • آب نارگیل
  • کلم بروکلی
  • لیمو
  • موز
  • شکلات تلخ

برای کاهش چربی پوست چی بخوریم؟

درمان پوست چرب با رعایت نکات زیر:

  • یکی از بهترین درمان ها استفاده از کرم های ضد آفتاب و قرار نگرفتن در معرض نور خورشیده.
  • استفاده از لوازم های ارایشی فاقد چربی و مناسب پوست چرب
  • استفاده از ویتامین A،C،E، بی کمپلکس، روی
  • استفاده از بخور البته دو بار در روز
  • کاهش مصرف غذاهای چرب دار، شیرینی و قند و نمک
  • مصرف روزانه از پروتئین ها برای کاهش لاغری و داشتن پوستی فاقد چربی
  • استفاده از ورزش یا تمرینات کاردیو

نتیجه گیری

همونطور که گفتیم بسیاری از افراد دچار چربی پوست و آکنه ی ناشی از اون هستن و همگی به دنبال راهی برای کاهش این چربی و درمام آکنه هاشون هستن. یکی از مواردی که به کاهش چربی پوست کمک میکنه استفاده از محصولات مناسب پوست چربه. این محصولات فاقد چربی هستن و در ترکیباتشون از موادی استفاده میشه که تولید چربی پوست رو کاهش میده. پوست بعضی افراد با به هم ریختن هموناشون چرب میشه و جوش میزنه که برای درمان این مورد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 فروشگاه اینترنتی هما با ارائه انواع محصولاتی بهداشتی از معتبرترین برندها، یک مکان مطمعن برای خرید مناسب ترین و بهترین محصولات مراقبت از پوست و مراقبت از مو ایرانی و خارجی می باشد. با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *