مراقبت از مو

خواص سیاه دانه و درمان ریزش مو و ابرو

میدونین سیاه دانه چیه و برای چه بیماری هایی مفیده؟ با خواص آن آشنایی دارین؟ میدونستین با این مواد  می توانید، مو و ابروی خود را پرپشت کنید؟ در این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.در ادامه مقاله همراه ما باشید.

سیاه دانه چیست؟

گیاه (Nigella sativa) یا سیاه دانه که به زیره سیاه، نیجلا و کلونجی هم معروفه، از جمله گیاهانیه که سالانه رشد کرده و دارای ارتفاعی به اندازه ۲۰-۳۰ سانتیمتر هست. این گیاه از خانواده Ranunculaceae هست و محل رویش آن، جنوب و جنوب غربی آسیاست. رنگ گلبرگ های این گل، آبی رنگ پریده و سفیده و ۵ گلبرگ هم داره. سیاه دانه طعمی تلخ داره و ایرانی ها عموما به عنوان ادویه، در مواد غذایی و ترشیجات خود استفاده میکنن. البته از این مواد  در نان و شیرینی یا حتی سالاد و پنیر هم استفاده میشه که باعث خوشمزه تر شدن این مواد غذایی و مغذی شدن آن ها میشه.این محصول  رو یک آنتی بیوتیک قوی میدونن و به عنوان یک داروی مسهل و ضد انگل هم استفاده می کنن. اسم های دیگه ی اون،سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندیه.

فواید و خواص سیاه دانه چیه؟

خواص این محصول به قدری زیاده که حتی این مقاله هم نمی تونه به همشون بپردازه. توی طب اسلامی،این محصول جز داروهاییه که همه بیماری ها رو درمان میکنه، البته به جز مرگ! از مهمترین خواص سیاه دانه می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • طبع گرم و خاصیت ضد تشنجی داره.
  •  می تونه درمان کننده و تسکین دهنده برای دستگاه گوارش مثل زخم معده و نفخ شکم باشه.
  •  باعث تنظیم دوران قاعدگی و هورمون ها توی خانم ها میشه.
  • باعث افزایش شیر توی خانم های شیرده می شه.
  • با خوردن سیاه دانه، می تونین سیستم دفاعی قوی داشته باشین.
  • از دیگر خواص سیاه دانه، می توان به عنوان یک مسکن، برای درد رحم بعد از زایمان استفاده کرد.
  • برای درمان سرماخوردگی، تب های سودایی و بلغمی و همچنین سردردها مناسبه.
  • درمان کننده جوش های بلغمیه.
  • سادرار آوره و برای آقایانی که سرطان پروستات دارن ، بسیار مفیده.
  • سنگ کلیه و سنگ مثانه رو از بین میبره.
  • و…

 درمان بیماری ها با سیاه دانه

همانطور که در بالا اشاره شد، سیاه دانه خاصیت های درمانی زیادی داره و یکی از نکات مهم سیاه دانه برای درمان بهتر بیماری ها، استفاده همزمان سیاه دانه با مواد گیاهی و طبی دیگه ست. در ادامه این بخش ، چند مورد رو باهم بررسی می کنیم.

سیاه دانه و درمان ریزش مو

خیلی از خانم ها و آقایان، با مشکل ریزش مو مواجه هستن و عموما با استفاده از داروهای شیمیایی و هزینه های هنگفت، نمی تونن از ریزش مو جلوگیری کنن. یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای کاهش ریزش مو، استفاده از سیاه دانه ست. برای تهیه داروی ضد ریزش مو میتونین مراحل زیر رو دنبال کنین:

۱-خرد کردن ۵۰ گرم سیاه دانه

۲- ترکیب سیاه دانه خرد شده با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

۳- اضافه کردن ۴۰۰ سی سی الکل طبی و ۳ عدد میخک

۴-ریختن این مواد توی شیشه جهت نگهداری به مدت ۲ هفته.(دور از نور خورشید نگهداری بشه)

۵-ماساژ دادن موها به مدت ۱۰ دقیقه و استفاده از اون، روزی دو بار

نکته: در صورتی که به هرکدام از این مواد حساسیت دارین یا از داروی شیمیایی خاصی استفاده می کنین، حتما قبل از استفاده با پزشک مربوطه مشورت کنین.

سیاه دانه و درمان جوش صورت

مشاهده جوش صورت از جمله مشکلاتیه که همیشه ذهن همه، علی الخصوص خانم ها رو درگیر خودش میکنه. از مهمترین خواص سیاه دانه میتونیم به خاصیت ضد جوش بودن این ماده با ارزش اشاره کنیم. برای درمان جوش صورت می تونیم از دو روش، استفاده کنیم:

۱- ابتدا ۱۰ گرم سیاه دانه را با ۳۰ گرم زغال مو (چوب انگور) آسیاب کنین.

۲- به اندازه ۲۰۰ سی سی سرکه به مخلوط اضافه کنین.

۳- ۲۴ ساعت به ماده اجازه استراحت بدین و یادتون باشه، این ماده باید در جای خنک نگهداری بشه.

۴- بعد از زمان استراحت و نداشتن حساسیت با هیچ کدوم از این مواد اولیه، این ماسک را به مدت ۱ ساعت روی پوست خودتون قرار بدین. این عمل رو برای سه مرتبه در روز میتونین تکرار کنین.

روش دوم: افرادی که با سرکه یا با زغال مو مشکل دارن، میتونن یه مقدار سیاه دانه رو با روغن کنجد مخلوط کنن و به صورت خمیری روی پوست شون قرار بدن.

سیاه دانه و تقویت مژه و ابرو

همه مون برای داشتن ابروهایی پرپشت و یا مژه هایی بلند، از ژل ابرو، ریمل ابرو و یا از داروهای شیمیایی زیادی که پزشک بهمون تجویز کرده ، استفاده میکنیم. یکی دیگه از خواص سیاه دانه، پرپشت کردن و تقویت کردن ابرو و مژه هست، روغن موجود توی سیاه دانه باعث تحریک فولیکول های موی ابرو میشه. برای استفاده از روغن سیاه دانه، بهتره به اندازه یک انگشت کوچیک این روغن رو روی ابرو و یا مژه ها بکشید البته در صورتی که پوست تون حساسه، به هیچ عنوان ازش استفاده نکنین. چون بعضی از پوست ها بعد از استفاده، دچار قرمزی و التهاب میشن.

طرز تهیه روغن سیاه دانه

برای تهیه روغن آن ، به دو روش میتونین اون  رو تهیه کنین.

روش اول

اول میشه ۱۰۰ گرم سیاه دانه تمیز بدون خاک و آلوده رو با یک یا دو لیوان روغن کنجد یا بادام ، به آرامی بجوشونین و بعد از صاف کردن و خنک شدن میشه از اون استفاده کرد.

روش دوم

۴ مثقال سیاه دانه رو با ۲۱ مثقال مغز بادام، بکوبید و له کنین و توی پارچه ای ریخته و خوب فشار بدین تا روغنش گرفته بشه. تو این حالت روغن  آماده ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *