مراقبت پوست

خواص ویتامین C برای پوست

ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای بهبود چندین فرآیند مهم در بدن است. این ویتامین می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند و در نتیجه بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین C هستند.

ویتامین C نقش مهمی در محافظت و بهبود ظاهر پوست دارد.

این مقاله درباره ویتامین سی از سایت هما به این موضوع می پردازد که ویتامین سی چیست و چگونه می تواند برسلامت پوست تاثیرگذار باشد.

 

ویتامین C چیست؟

ویتامین c (آسکوربیک اسید) بطور طبیعی در میوه و سبزیجات یافت می شود. این نوع ویتامین خواص شگفت انگیزی برای سلامت پوست و بهبود عملکرد ارگان های بدن دارد.

 

عملکرد ویتامین C در بدن چگونه است؟

 ویتامین C به ترمیم و بازسازی بافت ها کمک کرده و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند. این نوع ویتامین میزان جذب آهن موجود در مواد غذایی را افزایش داده و باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید می شود. ویتامین سی یا اسکوربیک اسید نقش مهمی در یهیود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد نیز محافظت می کند.

با وجود اینکه ویتامین C به طور طبیعی در برخی مواد غدایی وجود دارد، افراد می توانند از خواص آن در بسیاری از مکمل ها و محصولات پوستی حاوی این نوع ویتامین بهره مند شوند. 

از جمله فواید ویتامین سی برای بدن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنتز کلاژن و بهبود متابولیسم پروتئین
  • مهار رادیکال های آزاد
  • بهبود عملکرد پوست
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود جذب آهن از منابع گیاهی

 

مهمترین عملکرد های ویتامین c برای پوست:
  • از سنتز کلاژن که برای بافت همبند پوست ضروری است محافظت می کند.
  • با محدود کردن اثرات مخرب رادیکال های آزاد، از پوست در برابر آسیب های خورشید و پیری محافظت می کند.
  • در ترکیب با کرم های ضد آفتاب، اثر محافظتی بیشتری برای پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید ایجاد می کند.
  • به کاهش قرمزی و التهاب پوست کمک می کند.
  • بهبود ظاهر چین و چروک
  • کاهش لکه های تیره
  • کاهش آکنه

ویتامین C به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارد. تولیدکنندگان مواد غذایی گاهی ویتامین C را به محصولات دیگر مانند غلات اضافه می کنند. این به عنوان یک ویتامین مستقل، در مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی ترکیبی موجود است.

غذاهای زیر سرشار از ویتامین C هستند:

مرکبات و آب میوه ها

فلفل قرمز و سبز مانند فلفل دلمه ای

کیوی

کلم بروکلی

توت فرنگی

کلم بروکسل

 

 

ویتامین C همچنین در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست از جمله سرم ها، لوسیون ها و کرم ها وجود دارد.

 

ویتامین C موضعی در مقابل ویتامین C مصرفی

تفاوت بین ویتامین C موضعی و مصرفی به دلیل نحوه جذب آنها در بدن رخ می دهد.

ویتامین C مصرفی از طریق سیستم گوارشی عبور می کند که ۷۰ تا ۹۰ درصد ۳۰ تا ۱۸۰ میلی گرم را در روز جذب می کند. اما زمانی که میزان مصرف به ۱ گرم در روز می رسد، جذب کمتر از ۵۰ درصد کاهش می یابد. مصرف ویتامین C از طریق یک رژیم غذایی متعادل برای سلامتی ضروری است.

بدن همچنین می تواند ویتامین C را از طریق پوست در مقادیر کمتر جذب کند. ویتامین C می تواند از طریق اپیدرم به لایه های زیرین پوست منتقل شود. بهترین میزان جذب با محلول ۲۰ درصد ویتامین C اتفاق می افتد.

اگرچه مطالعات محدود است، اما هنگام استفاده از ویتامین C برای مراقبت و محافظت از پوست، ممکن است استفاده مستقیم از آن روی پوست موثرتر باشد.

 

 

خطرات سلامتی ویتامین C

به طور کلی، این ویتامین بسیار ایمن است. هنگامی که فردی برای اولین بار استفاده از ویتامین C را برای مراقبت از پوست شروع می کند، ممکن است متوجه قرمزی یا سوزش پوست خود شود. با این حال، این عوارض جانبی باید خود به خود از بین بروند. مطالعات اولیه روی پوست نشان داد که محلول های ۰.۶ تا ۱۰٪ ویتامین سی عوارض جانبی ایجاد نمی کند.

 

چه کسانی نباید از ویتامین C برای مراقبت از پوست استفاده کنند؟

توصیه کلی این است که کودکان نباید از ویتامین C برای مراقبت از پوست استفاده کنند. افراد دارای پوست حساس باید در استفاده از محصولات حاوی ویتامین سی برای مراقبت از پوست احتیاط کنند. اگر می خواهند چنین محصولی را امتحان کنند، ابتدا باید مقدار کمی از آن را روی بازوی خود آزمایش کنند و سپس آن را روی صورت خود بمالند. بهترین گزینه ها جهت استفاده ویتامین C  را که با فرمولاسیون و جدیدترین تکنولوژی به روز تولید شده است می توانید  از فروشگاه هما خریداری کنید. برای مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

ویتامین C چگونه به پوست کمک می کند؟

استفاده از ویتامین C برای مراقبت از پوست می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد که می تواند به کاهش ظاهر خطوط، چین و چروک و جای زخم کمک کند. همچنین می تواند ظاهر پوست آسیب دیده را بهبود بخشد.

 

آیا می توان هر روز از ویتامین C استفاده کرد؟

 برای مراقبت از پوست به طور کلی برای استفاده روزمره ایمن است. واکنش های منفی معمولا جزئی و نادر هستند و شامل زردی پوست، خشکی و سوزش می شوند. مرطوب کننده ها به طور کلی می توانند این مشکلات را درمان کنند.

 

آیا ویتامین C برای جای جوش خوب است؟

به دلیل خواص ضد التهابی و تقویت کننده کلاژن، استفاده موضعی محصولات ویتامین C ممکن است به بهبود ظاهر اسکار آکنه کمک کند. با این حال، شواهدی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

 

همانطور که گفته شد…

ویتامین C به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد، در حالی که تولیدکنندگان به طور مصنوعی آن را در مکمل ها و محصولات مراقبت از پوست اضافه می کنند. محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین C ممکن است از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت کند، التهاب را کاهش دهد و ظاهر خطوط و چین و چروک را بهبود بخشد.

 

لینک منبع: https://www.medicalnewstoday.com/articles/vitamin-c-for-skin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *