مراقبت پوست

نکاتی که باید درباره لک بدانید

لک های صورت

لک صورت یکی از شایع ترین مشکلات پوستی که در اثر تجمع غیر یکنواخت رنگ دانه های ملانین در اثر عوامل محیطی مانند نور خورشید یا اختلالات هورمونی و… در پوست به شکل نقاط قهوه ای رنگ ایجاد می شود. لک به هر نوع علامت، لکه یا تغییر رنگ قسمتی از پوست گفته می شود که روی پوست ظاهر شود. لکه های صورت ممکن است ناخوشایند و از نظر روحی ناراحت کننده باشند، اما اکثر آنها خوش خیم هستند و خطری برای سلامتی شما ندارند. با این حال، برخی از لکه ها می توانند نشانه سرطان پوست باشند که این مورد بسیار نادر است. در این مقاله از سایت فروشگاه هما به شناخت انواع لک و راه های پیشگیری و درمان آن می پردازیم.

[lwptoc title=”در ادامه خواهید خواند…” hideItems=”1″]

نکاتی که باید درباره لک بدانید

علت ایجاد لک صورت چیست؟

ایجاد لک های پوستی می تواند به صورت ژنتیکی یا به صورت اکتسابی در اثر تماس با نور خورشید باشد. لک های پوستی به دلیل وجود رنگدانه هایی به نام ملانین در اثر برخورد نورآفتاب با پوست به وجود می آیند. به طور کلی چند دلیل شایع برای ایجاد لک صورت و لک های پوستی وجود دارد که عبارتند از:

لک های پیری: این نوع لک ها با بالا رفتن سن در افراد به وجود می آید. لک های پیری معمولای بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی در پوست نمایان می شوند.

در اثر نور خورشید: بعضی لک ها در اثر تماس بیش از اندازه نور آفتاب با پوست ایجاد می شوند.

مصرف برخی داروها: بعضی از داروها نظیر داروهای ضد سرطان و داروهای ضد مالاریا ممکن است در ایجاد لک صورت دخیل باشند.

بیماری های التهابی: برخی از لک ها در اثر بیماری های التهابی مانند لوپوس و اریتما تویا به وجود می آیند.

دستکاری کردن جوش و آکنه: دستکاری کردن و زخم کردن جوش ها و آکنه ها موجب ماندن جای آن ها روی پوست می شود که به مرور زمان تبدیل به لک های پوستی می شوند.

کمبود ویتامین: کاهی کمبود ویتامین هایی نظیر ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و اسید فولیک نیز باعث ایجاد لک می شوند.

لک های ناشی از بارداری: لک هایی که هنگام بارداری به وجود می آیند بیشتر در ناحیه پیشانی و چانه نمایان می شوند. این لک ها معمولا بعد از دوران بارداری و زایمان از بین می روند.

کک و مک: کک و مک نیز نوعی لک محسوب می شود که بیشتر در افرادی با پوست های بسیار سفید و چشمان آبی به صورت ارثی از سن ۵ سالگی پدیدار می شود.

علت ایجاد لک صورت چیست؟

انواع لک صورت و لک های پوستی

لک های صورت و لک های پوستی انواع گوناگونی دارند که درمان هر نوع با نوع دیگر کاملا متفاوت است. از این رو قبل از اقدام برای درمان یا حتی پیشگیری از آن ها باید نوع لک تشخیص داده شود. انواع لک های صورت و لک های پوستی عبارتند از موارد زیر:

کک و مک (Freckles): این نوع لک ها ممکن است در افراد مختلف نمایان شود. معمولا این لک ها بین ۱ الی ۲ میلی متر و به رنگ های قهوه‌ای کم‌رنگ، قهوه‌ای پررنگ، سیاه، قرمز، زرد یا برنز مشاهده می شوند.

 بارداری یا ملاسما (melasma): این لک ها نوعی لک های هورمونی هستند که در اثر تغییر هورمون ها در زمان بارداری به وجود می آیند.

 آکنه: این لک ها معمولا در اثر جوش و آکنه ایجاد می گرددند به این معنی که بعد از بهبود آکنه و جوش، جای آن به صورت لک های قهوه ای و قرمز باقی می ماند.

 زخم: ممکن است بعد از بهبود زخم، جای آن به صورت لک روی پوست باقی بماند.

 قارچ پوستی (TINEA VERSI COLOR): این لک‌ ها که معمولا در تنه، گردن و اندامی پایینی بدن در سنین مختلف ظاهر می‌ شوند و معمولا به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره هستند.

پیسی (vitiligo): این نوع لک ها، یک بیماری ژنتیکی و وراثتی به شمار می روند. این لک ها با رنگ هایی بسیار روشن تر از پوست بیمار نمایان می شوند.

کرم ضد لک الیوکس

بهترین و موثرترین روش برای درمان تخصصی لک صورت

همانطور که گفتیم لک های انواع مختلفی دارند و هر کدام روش خاصی برای درمان خواهد داشت. بهتر است قبل از اقدام برای درمان لک حتما نوع آن را بررسی کنید. درمان های مختلفی برای انواع لک ها وجود دارند که بسته به نیاز پوست می توان هر یک از آن ها را برای درمان انتخاب کرد. از جمله درمان های موثر برای درمان لک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان لک با لیزر
  • درمان لک صورت با مزوتراپی
  • درمان لک صورت با لیزر co2 فرکشنال
  • درمان لک صورت با دارودرمانی
  • درمان لک صورت با میکرونیدلینگ
  • درمان لک صورت با لایه‌ بردار های شیمیایی

بهترین و موثرترین روش برای درمان تخصصی لک صورت

درمان لک صورت با لیزر

در روش درمان لک با لیزر، لیزر با هدف قرار دادن ملانین موجود در پوست، پالس‌ های سریع نور را برای از بین بردن لکه‌ های تیره صورت ارسال می‌کند که رنگ‌ دانه‌ های ایجاد شده این پالس‌ ها را دریافت کرده و از بین می روند. با این شرایط، محیطی گرم برای رنگ‌ دانه‌ ها بوجود می‌ آید که باعث تجزیه شدن آن ها به ذرات ریزی می‌ شود که به‌ صورت طبیعی امکان دفع آن‌ ها با مرور زمان و رشد پوست وجود دارد. در نتیجه با رشد پوست جدید، درمان لک انجام می شود.

این روش برای درمان لک های قدیمی بسیار موثر و مفید است. لک های بسیار شدید که در اعماق پوست نیز ایجاد شده باشند، با لیزر قابل درمان خواهند بود. معمولا درمان لک ها با لیزر ۹۹ درصد موفق خواهد بود و به طور کامل لک ها از بین خواهند رفت.

سرم ضد لک و روشن کننده لیپورکس ۳۰میل

مراقبت های پوستی جهت پیشگیری از لک

در بعضی موارد نمی توان از ایجاد لک های پوستی جلوگیری کرد، مانند لک هایی که در اثر بارداری یا تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. به طور کلی راه هایی وجود دارند که می توانند از ایجاد و پررنگ تر شدن لک های دیگر موثر باشند. چند مورد از راه های پیشگیری لک عبارتند از:

  • استفاده ی مداوم از کرم های ضد آفتاب و تمدید آن در طول روز
  • جلوگیری از برخورد مستقیم نور آفتاب به پوست
  • دستکاری نکردن درمان آکنه یا جوش
  • استفاده از ترمیم کننده ها برای درمان زخم 

Skin blemishes

بهترین راهکارهای خانگی درمان و از بین بردن لک صورت

گاهی اوقات ممکن است بتوانید لک های صورت و لک های پوستی را با مواد ساده ای که در خانه دارید نیز کم رنگ و درمان کنید. این مواد شاید نتوانند به طور کامل لک های پوستی شما را درمان کنند اما می توانند آن ها را کم رنگ تر کنند و در بعضی موارد از بین ببرند. از جمله ماسک ها و مواد طبیعی که معمولا در خانه ها پیدا می شود و در درمان لک موثرند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب گوجه فرنگی
  • ژل آلوئه ورا
  • سفیده ی تخم مرغ
  • عسل 
  • لیمو
  • سرکه ی سیب
  • بخور دادن صورت
  • خیار
  • روغن درخت چای

ژل روشن کننده و ضد آکنه درمالیفت مدل ملالیفت AC

درمان لک صورت با استفاده از محصولات ضد لک

کرم های ضد لک یکی از ایده ال ترین گزینه های انتخابی برای درمان لک است. با استفاده از محصولات ضد لک علاوه بر اینکه شاهد محو شدن لکه های پوستی صورت خود می شوید، پوستتان یک درجه روشن تر نیز می شود. خاصیت این کرم ها به گونه ای است که علاوه بر محو کردن لکه ها سبب می شود پوست شما شاداب تر و روشن تر جلوه کند. کرم های با کیفیت ضد لک سبب می شوند هر گونه لک های هورمونی، لکه های بارداری، لکه های ناشی از آفتاب سوختگی و لکه های جا مانده از جوش صورت از روی صورت شما در کوتاه ترین زمان ممکن محو شود.

کرم ضد لک فارماسریز برای مراقبت شب ۳۰ میلی لیتر

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم لک ها انواع زیادی دارند و به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شوند. یکی از دلایلی که عمدتا باعث به وجود آمن لک و تشدشد آن می شود، اشعه های نور خورشید است. از این رو توصیه می شود حتما در طول روز از ضد آفتاب ها استفاده کنید و تا جای ممکن به صورت مستقصیم در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. در این مقاله از سایت فروشگاه هما، به طور کامل به انواع لک ها و روش های موثر در درمان لک پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *