مراقبت پوست

آشنایی پن صورت و انواع آن

شستشوی صورت یکی از کارهای مهم توی برنامه مراقبت از پوسته ولی خیلی ها بهش توجه نمیکنن و صورتشون رو با ترکیباتی که به پوست آسیب میرسونه می شورن. پن صورت یکی از شوینده هاییه که نقش مهمی توی حفاظت و سلامت پوست داره و یه جایگزین مناسب برای صابونه و با تنظیم PH سازگار با پوست میتونه به حفظ لطافت، چربی و رطوبت طبیعی پوست کمک زیادی کنه.

توی این مقاله قصد داریم شما رو به طور کامل با این شوینده آشنا کنیم.

اول از همه پن صورت چیه ؟

یه پوست نرمال که نه چربه و نه خشک، PH مشخصی برای خوش داره، عموما مقدار این PH حدودا ۵٫۵ هست. حالا برای اینکه مشکلات پوستی، به خصوص در ناحیه صورت، به وجودنیاد باید از محصولاتی مثل پن استفاده کرد که چون اسیدی هستن و PH کمتری دارن، مشکلاتی  برای پوست صورت به وجود نمیارن. زیاد بودن PH(قلیایی) باعث ایجاد چربی، آکنه و یا رشد باکتری ها میشه و کم شدن PH  هم باعث چین و چروک و ایجاد حساسیت پوستی میشه.

توی حالت کلی، پن ها شبیه صابون هستن ولی از نظر PH کاملا فرق دارن و قلیایی خیلی کمتری نسبت به صابون دارن و استفاده زیاد از اونا برای پوست مشکلاتی مثل خشکی و حساسیت و التهاب، ایجاد نمی کنه. پن یک ماده پاک کننده شستشو هست که برای درمان التهاب های ناشی از ادرار کودکان یا زخم بستر، درمان لک و آکنه و… استفاده میشه و از همه مهمتر روند گردش خون رو هم افزایش میده! در ادامه با انواع پن های صورت بیشتر آشنا میشیم.

انواع پن صورت چیه؟

انواع مختلفی از پن شستشو وجود داره که هدف شون باهم متفاوته و بسته به خاصیت شون میتونن نتیجه ای دلخواه رو توی دراز مدت داشته باشن. این پن ها توی شکل ها و رنگ های مختلفی وجود دارن و توسط کارخونه های مختلفی تولید میشن. استفاده از پن شستشو بهتره طبق نظر پزشک پوست و به توصیه و تجویز اون مورد استفاده قرار بگیره. هفت نوع پن شستشو صورت شامل:

  1. پن شستشو روشن کننده پوست.
  2. پن شستشو ضد لک.
  3. پن شستشو پاک کننده.
  4. پن شستشو لایه بردار.
  5. پن شستشو ضد جوش.
  6. پن شستشو مخصوص پوست چرب.
  7. پن شستشو رطوبت رسان.

پن شست و شوی روشن کننده پوست

کسایی که روی پوست صورت شون لکه و تیرگی دارن، برای روشن کردن پوست شون و پاک کردن لکه ها و تیرگی ها میتونن از پن صورت روشن کننده استفاده کنن. PH موجود توی این پن، باعث خشکی یا چربی اضافه روی پوست نمیشه و پوست صورت رو صاف و شفاف هم می کنه. از نکات مهم استفاده از پن روشن کننده، حفظ رطوبت روی پوست میشه.

پن شستشو ضد لک

پن ضد لک، حاوی ترکیبایی مثل اسید لاکتیک، زینک سالیسیلات، ویتامین E و B5 هست و میتونه با از بین بردن سلول های مرده پوست، تاثیر ضد لک روی پوست داشته باشه. افرادی که جوش دارن یا میخوان صورت شون رو لایه برداری کنن میتونن از پن ضد لک استفاده کنن چون خاصیت لایه بردار داره و سلول های مرده سطحی رو از بین میبره. با توجه به خاصیت لایه برداری و حساس شدن پوست، بهتره بیشتر از ۲ بار در روز از این پن استفاده نشه و حتما موقع خروج از خونه از ضد آفتاب استفاده بشه.

پن شستشو پاک کننده

این پن شستشوی صورت مخصوص پاک کردن و تمیز کردن انواع پوست از نرمال تا حساسه. فرمولاسیون غیر صابونی این محصول با پوست سازگاره و یه حس مرطوب با چربی مناسب رو روی پوست میذاره. علاوه بر این میتونه رطوبت طبیعی موجود توی سطح پوست رو حفظ کنه و به خاطر اینکه ویتامین E داره میتونه با عوامل آسیب زای رادیکال های آزاد مقابله کنه. همچنین میتونه از ایجاد چین و چروک توی پوست جلوگیری کنه و یا باعث رفع چروک های سطحی پوست بشه.

پن شستشو لایه بردار

قبل از هر چیز باید بگیم که استفاده از هر محصول لایه بردار بدون تجویز پزشک ممنوعه. پن شستشوی صورت لایه بردار یا اسکراب برای انواع پوست مناسبه و میتونه توی پاکسازی و لایه برداری سطحی پوست مفید باشه. این پن سلول های مرده پوست رو پاک میکنه و باعث لطافت پوست میشه، علاوه بر این به جوانسازی پوست هم کمک میکنه و منافذ پوست رو باز میکنه و به تنفس طبیعی پوست کمک میکنه.

پن شستشو ضد جوش

پن شستشوی صورت ضد جوش مناسب برای پوست های مستعد جوش و آکنه هست و یه آنتی باکتریال مناسب برای این نوع از پوسته. علاوه بر این جوش های سر سیاه و سر سفید رو توی دراز مدت از بین میبره و چربی بیش از حد پوست رو کنترل می کنه. این پن شستشوی صورت منافذ باز پوست رو درمان میکنه و توی درمان جای جوش و یا لکه های قدیمی مفیده.

پن شستشو مخصوص پوست چرب

این پن شستشوی صورت چربی بیش از حد پوست رو کنترل میکنه و به رفع جوش های سرسیاه و سر سفید کمک میکنه. علاوه بر این میتونه توی حفظ رطوبت و PH طبیعی پوست موثر باشه، این پن شستشو به تمیز و پاک کردن عمیق پوست های چرب هم کمک میکنه و همین طور منافذ باز پوست رو از بین می بره.

پن شستشو رطوبت رسان

این پن شستشوی صورت مخصوص پوست های خشکیه که رطوبت کمی دارن. این محصول فرمولاسیونی غیر صابونی داره و برای همین رطوبت و چربی رو توی سطح پوست حفظ میکنه. علاوه بر این یه محصول مغذی برای پوسته و میتونه مواد مورد نیاز پوست صورت رو تامین کنه، ناگفته نمونه که کسایی که پوست شون بیش از حد خشکه باید برای آبرسانی پوست شون اقدام کنن.

تفاوت پن شستشوی صورت با صابون چیه؟

پن صورت ظاهری شبیه به صابون داره ولی تفاوت این دوتا توی PH مورد استفاده شونه. PH پن نسبت به صابون به پوست نزدیک تره و بر خلاف صابون، مشکلاتی مثل خشکی، حساسیت و التهاب رو برای پوست نداره. پن شستشوی صورت روند گردش خون رو افزایش میده و به درمان لک، آکنه و … کمک می کنه.

  • پن شستشوی صورت بر خلاف صابون که باعث خشکی پوست و خارش پوست میشه، باعث لطافت و شادابی پوست میشه.
  • صابون سبوم و چربی مورد نیاز پوست رو از بین میبره که توی بلند مدت باعث چین و چروک، آکنه و …میشه.
  • پن شستشوی صورت خاصیت درمانی داره.-قدرت پاک کنندگی پن شستشوی بالاست و به سرعت گردش خون کمک میکنه و اکسیژن رسانی بافت پوست رو افزایش میده.
  • پن صورت مواد مغذی رو به پوست می رسونه

آیا پن خاصیت درمانی داره ؟


راستش مشکلات پوستی مثل لک اصلا با یه شوینده ای که قراره دو دقیقه روی پوست بمونه حل نیمشه. البته بد نیست توی رژیم درمان لک، از شوینده ضدلک (مثل پن ضدلک ) هم استفاده بشه اما اصلا انتظار نداشته باشین به تنهایی درمان کنه. در مورد انواع دیگه پن مثل پن پوست چرب و پن ضد جوش و … به خاطر ترکیبات کنترل چربی که توی اون اضافه میکنن میتونه موثر باشه.

استفاده از پن به عادت افراد برمیگرده. شوینده هایی مثل فوم شستشوی صورت یا ژل شستشوی صورت یا تونر صورت و میسلار واترها نسل جدید تری از شوینده ها هستن ولی بعضی از افراد بطور حسی، شستشو با چیزی مثل صابون رو بیشتر دوست دارن. خوشبختانه پن جایگزین مناسبی برای اوناییه که شوینده صابونی رو دوست دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *