مراقبت از مو

۹ راه برای درمان موی وز

وز مو یکی از شایع ترین مشکلات بین خانم ها و آقایونه. کسایی که موی وز دارنن، میدونن که مدیریت کردنش چه کار سختیه. معمولا کسایی که موهای فر و مجعد دارن، نسبت به کسایی که موهای صاف و لخت دارن، موهاشون خشک تره. موی خشک، توی خودش رطوبت کافی رو نداره برای همین تا توی محیط های مرطوب قرار می گیره، بلافاصله رطوبت رو به خودش جذب می کنه در نتیجه وز و پف دار میشه. اگه موی فر دارین، کافیه برای چند روز برین شمال، اون وقته که کاملاً این موضوع رو درک میکنین.


خیلی از شما با این مشکل دست و پنجه نرم میکنین، برای همین این مطلب راجع به درمان موی وز رو براتون آماده کردیم. اگه بدونین چه جوری با موی وز تون کنار بیاین، مهارتیه که اگه یادش بگیرین، برای همیشه از شر این مشکل مزاحم خلاص میشین.

اصلا چرا مو وز میشه؟

قبل از این که راجع این صحبت کنیم که چطوری با موی وز کنار بیاییم، اول میخوایم توضیح بدیم که اصلا چرا مو وز میشه.
همون طور که گفته شد معمولاً به خاطر کمبود رطوبت توی موی شما یا رطوبت بسیار زیاد توی هوا وز مو به وجود میاد. دلیل دیگه ی به وجود اومدن وز مو، موی خشک و آسیب دیده ست. فرض کنین شما موهای شما خشک و آسیب دیده ست و زمانی که هوا مرطوبه به بیرون میرین، چه اتفاقی برای موهاتون می افته؟ موی خشک شما میخواد تمامی رطوبت موجود توی محیط رو جذب کنه. نتیجه چه میشه؟ موی وز و پف دار!
برای همینه که موی فر و مجعد بیشتر تمایل به وز شدن داره. خبر خوب اینه که ما یه سری راه حل برای مقابله با وز مو ارائه میدیم که می تونین تا حد زیادی وز موهاتون رو کنترل کنین.

چه جوری با موی وز مقابله کنیم؟

برای مقابله کردن با موی وز، شما باید صبر و حوصله داشته باشین. نمیتونین انتظار داشته باشین یک شبه موی وزتون رو درمان کنین و فردای اون روز با موهای صاف و درخشان از خواب بلند بشین! ما ۱۰ را برای درمان موی وز ارائه دادیم تا با گذشت زمان بتونین وز موهاتون رو تا حد زیادی کنترل کنین.

از شامپو بدون سولفات و حاوی گلیسیرین استفاده کنین

وقتی میخواین شامپو بخرین، شامپو هایی رو انتخاب کنین که مواد تشکیل دهنده اش گلیسیرین داشته باشه. توجه کنین که روی برچسب اون هر چی کلمه گلیسیرین بالاتری نوشته شده باشه، یعنی مقدار زیادی از اون ماده توی شامپو وجود داره.برای همین برای شما مناسب تره.

گلیسیرین به مو نفوذ میکنه و وز مو رو مهار میکنه. علاوه بر این گلیسیرین یک جاذب رطوبته به این معنی که رطوبت اضافی توی هوا رو به خودش جذب می کنه و یک لایه محافظت کننده روی مو ایجاد می کنه و رطوبت رو توی تار مو به دام میندازه.


علاوه بر گلیسیرین، از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنین. سولفات معمولا توی بیشتر شامپو ها وجود داره، چون که باعث کف کردن شامپو میشه. ضرر سولفات اینه که روغن طبیعی مو رو از بین می بره و موها رو خشک می کنه که همین منجر به وز مو میشه. شامپو های بدون سولفات، روغن طبیعی مو رو حفظ می کنن و رطوبت مو رو از بین نمیبرن.

دو بار در هفته فقط از نرم کننده به جای شامپو استفاده کنید

شاید فکر کنین که موهاتون لازمه که چند بار در هفته شامپو بشه، در حالیکه درواقع اینجوری نیست هر دو روز یکبار شامپویی نزنین و به جاش از نرم کننده استفاده کنین و بعد موهاتون رو آبکشی کنین.

توی نرم کننده یه مقدار کمی “surfactant” وجود داره که این همون ماده ایه که توی شامپو وجود داره تا موهاتون رو تمیز کنه. علاوه بر اون، توی نرم کننده میزان کمی روغن وجود داره که به روغن اضافی مو میچسبه و اون رو تمیز می کنه. همین طور یه نرم کننده خوب باعث می شه که کوتیکول مو رو آبرسانی کنه و باعث میشه که رطوبت به اعماق مو نفوذ کنه و کوتیکول مو برای جذب رطوبت اضافی باز نشه، نرم کننده هایی میتونن به خوبی عمل کنن، که گلیسیرین و همچنین کره شیا shea butter داشته باشن. فراموش نکنین که نرم کننده رو از وسط ساقه موها به سمت نوک مو بزنین تا از چرب شدن ریشه موهاتون جلوگیری کنین.

یک بار در هفته از ماسک آبرسان مو استفاده کنین

وقتی شما موهاتون رو آبرسانی کنین، دیگه کوتیکول برای جذب رطوبت اضافی محیط باز نمیشه پس در نتیجه دیگه موی وز ندارین. سعی کنین یکبار در هفته از ماسک موی آبرسان استفاده کنین تا جلوی آسیب های ناشی از حالت دهی به موهاتون رو بگیرین.

دنبال ماسک موهایی بگردین که توی اون از روغن نارگیل یا روغن کرچک استفاده شده باشه. هر دو برای آبرسانی به مو فوق العاده هستنن و موهاتون رو درخشان می کنن.
می تونید از روغن نارگیل به دو روش استفاده کنین:

۱- از روغن نارگیل خالص به عنوان ماسک استفاده کنین. روغن نارگیل رو به ساقه موهاتون بزنین و بذارین چند ساعت روی موهاتون بمونه یا حتی برای درمان وز مو بذارین کل شب روی موهاتون بمونه و بعد موهاتون رو بشورین.
۲- اگه دنبال یه درمان سریعتر و آنی برای وز مو می گردین، به اندازه یک یا دو قطره روغن رو کف دستتون بریزین و به کل موهاتون بزنین.

برای جلوگیری از وز مو، بذارین موهاتون تا ۹۰% توی هوای آزاد خشک بشه

قبل از این که بخواین موهاتون رو سشوار بکشین، بذارین موهاتون تا ۹۰% توی هوای آزاد خشک بشه، باور کنین با همین یه کار ساده، کلی از وز موهاتون کم می شه. با این کار در واقع شما اجازه دادین موهاتون بدون در هم گسیختن و ایجاد اختلال توی رشته های مو، به خوبی خشک بشه، که در نتیجه باعث میشه موهای شما نرم و صاف بشه.

گرمای ناشی از سشوار و یا وسایل حالت دهنده مو دیگه، می تونه خیلی آسیب زننده باشه. برای جلوگیری از وز مو، درجه سشوار رو روی کم بذارین و حداقل ۱۵ سانتی متر از موهاتون فاصله بدین.

برای مهار وز مو، از سر سشوار مخصوص استفاده کنین

این که بدونین چجوری موهاتون رو بدون این که وز بشه سشوار بکشین ، خودش یه هنره. ولی وقتی توی کاری خبره بشین، نتیجه اش همیشه ارزشمنده. یکی از ترفند هایی که برای مهار وز مو میتونین به کار بگیرین، استفاده از سر سشوار مخصوص موهای فر و وزه. 

از یک برس ریمل مژه و ابرو با اسپری مو استفاده کنین

یکی از بهترین ترفندها برای از بین بردن وز مو استفاده از یک برس ریمل و ابرو با اسپری هست. با این کار شما مو های کوتاه و سرکش خودتون رو یکجا نگه می دارین. این ترفند برای از بین بردن این مشکل، مورد علاقه ی سلبریتی ها و افراد معروفه و بهترین روش برای زمانیه که عجله دارین و می خواین وز سطحی موهاتون رو مهار کنین. یه نکته ای که باید به خاطر داشته باشین اینه که از اسپری موهایی استفاده کنین که بدون الکل هستن و برچسب (alcohol-free) دارن چون الکل خودس باعث ورم کوتیکول میشه و باعث افزایش وز مو توی مدت طولانی می شه.

از روغن های مغذی برای ساقه موها استفاده کنین

اگه همچنان بعد از اینکه موهاتون رو با سشوار خشک کردین، موهاتون وز هست، از روغن های مغذی برای ساقه موها استفاده کنین. روغن مو،ایم مشکل رو از بین می بره و در عین حال به مو ها برق و درخشندگی میده. روغن مو رو به ساقه و قسمت های انتهایی موهاتون بزنین تا به خوبی به لایه کوتیکول مو نفوذ کنه و اون رو مرطوب کنه. ۱ الی ۳ قطره از روغن های مغذی مثل روغن آرگان به موهاتون بزنین تا از وز شدن مو جلوگیری کنین.

وسایل حرارتی رو روی درجه کم بذارین

هرچند این تصور وجود داره که هرچی شما درجه وسایل حرارتی تون مثل اتوی مو یا بابیلیس رو بیشتر کنین، وز موهاتون کمتر میشه؛ ولی در واقع برعکس این براتون اتفاق میفته. شما نه تنهااین مورد رو مهار نکردین بلکه باعث بیشتر شدن وز مو هم میشین. هر وسیله ای با دمای بیشتر از ۳۶۵ درجه به موهاتون شما آسیب می زنه و موها رو خشک و شکننده میکنه. بهتره وسیله حرارتی تون رو بین دمای ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنین تا آسیب مو رو به حداقل برسونین. اگه صبر داشته باشین و موهاتون رو روی وسیله حرارتی بیش تر نگه دارین موهایی بدون وز و براق تر خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *