مراقبت از مو

راهنمای خرید بهترین شامپو مناسب هر فرد

بهترین شامپو مناسب موهای شما

هر فرد باید بتواند نوع مو و شرایط خود را بشناسد تا بتواند بهترین شامپو متناسب با نیازهای خود را انتخاب نماید.

به همین اندازه که شستشو و تمیز نگه داشتن دندان ها، دستها اهمیت زیادی داره شستشو و تمیز نگه داشتن موها هم مهمه به طوریکه موها از سایرین آسیب پذیر تر و همین طور بیشتر در معرض خطر قرار داره و اگه به موهامون توجه نکنیم و بهشون نرسیم دچار ریزش مو میشیم. با ما همراه باشین تا روش هایی رو برای مراقبت از مو بهتون پیشنهاد بدیم.

[lwptoc title=”به ادامه مطلب در موضوعات زیر توجه نمایید:” toggle=”1″ labelShow=”نمایش” hideItems=”1″]

شامپو چیست؟

کلمه شامپو از یک لغت هندو به اسم چامپانا (Champana) به معنی ماساژ دادن گرفته شده .قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موهاشون از مواد گیاهی مثل سدر و چوبک و کتیرا و مواد معدنی مثل خاکهای سیلیسی استفاده میکردن. بعد از اون، استفاده از صابون برای شستن موی سر خیلی متداول شد تا اینکه توی تجارت های صناعی شناخته و انواع ملایمش توی شامپوهای نوین به کار گرفته شد. البته الان هم خیلی از مردم به خاطر عدم آگاهی از مشکلی که قلیایی بودن صابون و سختی آب برای مو به وجود میاره از صابون برای شستن موهاشون استفاده می کنن.

مهمترین عملکرد شامپو، تمیزکردن مو و پوست سر و برطرف کردن چرک و آلودگی از روی سطح اونه. البته این روزا پاک کنندگی یک شامپو، ویژگی مشترک همه شامپوها به شمار میره و رقابت شامپوها سر مساله همزمان تمیز کردن موی سر و زیبا کردن اونه.

شامپو تقویت کننده مو فومیژن مدل سیستئینB6

چرا از شامپو استفاده می کنیم؟

موها هیچوقت خیلی کثیف نیستن جز اینکه توی خاک غلت بخورین! ولی با این حال، ممکنه چرب و کدر به نظر برسن. دلیلشم اینه که پوست سبوم ( یه ماده ی چرب که موها و فولیکول‌های مو رو می‌پوشونه) ترشح می‌کنه. سبوم کوتیکول یا لایه بیرونی ساقه مو رو می‌پوشونه و بهش براقی می‌ده. با این وجود، سبوم باعث می‌شه که موها کثیف و چرب به نظر برسن. تجمع سبوم باعث می‌شه ساقه‌های چربی به هم بچسبن و موها چرب و کدر به نظر برسن. گرد و خاک، گرده و ذرات دیگه به خاطر وجود سبوم به ساقه‌های مو می‌چسبنن. سبوم ماده‌ای آب‌گریزه و اجازه نمی ده آب به پوست و مو نفوذ کنه. نمک و پوسته‌های پوست رو میشه با آب شست؛ ولی آب روی چربی و سبوم تأثیری نداره.

شامپو تقویت کننده موی درماتوپویتین مناسب بانوان

تمام اصول پاکسازی پوست در مورد شامپوها هم مصداق داره: برای پاک کردن غبار، دوده و آلودگی‌های دیگه و همین طور سلول‌های لایه کراتینی جداشده از پوست سر باید لایه چربی روی سر پاک بشه؛ چون تموم آلودگی‌ها به این لایه چسبیدن. به‌علاوه، تموم اصولی که بر اساس اون، صابون‌ها و سورفکتانت ها پوست رو تمیز می‌کنن، در مورد شامپو هم مصداق داره. سورفکتانت های موجود توی شامپو قطره های کوچیک چربی رو که حاوی آلودگی‌ها هستن احاطه می‌کنن و همراه با آب کشیدن، از پوست سر جدا می‌شه.

زیبایی های مو که می تونیم از شامپو انتظار داشته باشیم:

  • Gloss and Shimmering درخشش و تلالو،
  • Softness نرمی
  • Manageability قابلیت اداره و فرم دهی
  • Fullness انبوه به نظر آمدن
  • Ease of combing سهولت شانه خوری

شامپو مو پرو ویکات مدل کراتین

مواد تشکیل‌ دهنده بهترین شامپوهای ایرانی و خارجی

مواردی که باید توی شامپو استفاده بشن تا برای مصرف‌کننده مطلوب‌تر باشه، عبارت‌اند از:

مخلوطی از چند سورفکتانت

چون معمولاً یک سورفکتانت به‌تنهایی متضمن نتیجه موردنظر نیست. بعضی از سورفکتانت ها خصوصیاتی غیر از تمیز کردن دارن، بعضی قابلیت کف کنندگی بالایی دارن و درعین‌حال توی حالت پذیری و نرمی مو مؤثرن.

شامپو حجم دهنده مو نوپریت مدل نوپری ویت فاین

مواد مرطوب‌کننده به‌ خصوص برای موهای خشک

توی بسیاری از موارد باید به شامپو مواد مرطوب‌کننده اضافه کرد؛ چون تمیز کردن با سورفکتانت باعث میشه پاک شدن چربی طبیعی بشه و بدون چربی طبیعی مو کدر می‌شه و نرمی خودش رو از دست می‌ده. درنتیجه، موی سفت و به هم چسبیده به‌سختی شونه میشه، شکننده می‌شه و انتهاش شکاف می‌خورد (موخوره پیدا می‌کنه).

این پدیده که توی موی خشک دیده می‌شه، نتیجه چند تا عامله: هوای خشک، قرار گرفتن توی معرض باد، آلودگی هوا، شنا کردن توی استخرهایی که بهشون کلر زده شده و استفاده از شامپوهای سخت که مو رو خشک می‌کنن. این عوامل به‌خصوص توی موهای بی رنگ‌شده یا رنگ‌شده مؤثرتره. شامپو مو رو تمیز می‌کنه ولی درعین‌حال، لایه چربی رو هم که باعث نرمی و درخشندگی مو میشه، پاک می‌کنه؛ برای همین، شامپو رو بر اساس نوع مو باید انتخاب کرد.

فردی با موهای چرب باید شامپوی مؤثرتر توی پاک کردن چربی و فردی با موی خشک باید شامپویی با قدرت تمیزکنندگی کمتر و حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنه. عموماً تنظیم شامپو از نظر مقدار ماده مرطوب‌کننده بر اساس نوع پوست سر انجام می‌شه؛ اگه پوست سر خشک باشه، مو خشکه و اگه پوست سر چرب باشه، موی سر هم چربه.

شامپو ترمیم کننده کازموسپ مناسب موهای آسیب دیده

حالت‌ دهنده‌ها

کاربرد حالت‌دهنده‌ها نرم و درخشان کردن مو هست تا راحت‌تر شانه و حالت داده بشه. حالت‌دهنده‌ها بخش مهمی از شامپوهای موهای خشک یا صدمه‌دیده (موهای رنگ‌شده یا فر شده) هستن. بیشتر درماتولوژیست ها به‌ جای استفاده از شامپوی حالت‌دهنده استفاده از حالت‌دهنده رو بعد از شستن مو با شامپو توصیه می‌کنن. دلیلش اینه که اینجا با دو عملکرد کاملاً متفاوت مواجه هستیم: شستن و حالت دادن به مو. شامپویی که هم خاصیت تمیزکنندگی داشته باشه و هم حاوی حالت‌دهنده باشه، عملکرد حالت‌دهنده ی تنها رو نداره. به‌علاوه، باقیمانده شامپو که بعد از استفاده از شامپوی حاوی حالت‌دهنده روی موی سر باقی می‌مونه، حاوی مواد پاک‌کننده ست و باید ازش اجتناب کرد.

شامپو ضد ریزش مو پرو ویکات مدل کافئین

مواد کف کننده

با تولید حباب توی آب تولید کف می‌کنن. توجه کنین که شامپوهای زیادی هستن که بدون اینکه زیاد کف کنن خوب تمیز می‌کنن، ولی وجود کف کافی و مناسب ازنظر جلب رضایت مصرف‌کننده و بازار اهمیت داره؛ چون در حال حاضر مصرف‌کننده ارتباطی بین مقدار کف و قدرت پاک‌کنندگی احساس می‌کنه. درواقع، احتیاجی به کف اضافی برای افزایش قدرت پاک‌کنندگی شامپو نیست و اثربخشی شامپو به اینکه بعد از شستشو چطور به نظر می‌رسه و مصرف‌کننده چه احساسی داره بستگی داره و نه به مقدار کف تولیدشده.

شامپو ضد ریزش اورلین ۲۰۰ میلی لیتر

موادی که سختی آب رو می‌گیرن

این مواد به یون‌های کلسیم و منیزیم متصل میشن و از چسبیدن شون به اسیدهای چرب جلوگیری می‌کنن. بدون اضافه کردن مواد سختی گیر، نمک‌های تولیدشده روی قابلیت تمیزکنندگی شامپو تأثیر میذارن. به این شکل که روی مو رو لایه‌ای از این نمک‌ها می‌پوشونه و باعث می‌شه که مو درخشش خودش رو از دست بده.

غلیظ کننده‌ها

این مواد شامپو رو غلیظ می‌کنن. غلیظ کننده‌ها هیچ تأثیری روی خصوصیات تمیزکنندگی شامپو ندارن؛ ولی باعث می‌شن که شامپو ظاهر بهتری داشته باشه. بیشتر مردم فکر می‌کنن که هرچی شامپو غلیظ‌تر باشد، مؤثرتر و ازنظر مواد فعال غنی‌تر است. این مطلب به‌هیچ‌وجه حقیقت نداره و قوام شامپو به اثربخشی اون ربطی نداره. البته شامپویی که غلیظ‌تره، ممکنه کمتر روی پوست بلغزد و وارد چشم بشه.

صدفی کننده‌ها

به شامپو اضافه می‌شن تا بهش حالت صدفی و درخشش بدن.

مواد رنگی و عطرها

دلیل اضافه کردن رنگ و عطر مشخصه. البته بهتره از شامپوهایی که حاوی رنگ‌های مصنوعی و عطرهای خیلی قوی هستن، کمتر استفاده بشه. این شامپوها ممکنه به پوست صدمه بزنن، واکنش آلرژیک رو برانگیخته کنن و یا حتی به لایه خارجی مو صدمه بزنن.

 

مواد خاص

شامل ویتامین‌های مختلف (مثل ویتامین B و E)، عصاره‌های گیاهی، تخم‌مرغ، عسل، جوجوبا، آلوئه ورا و مواد دیگه می‌شه. از اونجا که توی بازار شامپو دست زیاده، اضافه کردن این مواد از نظر فروش محصول و بازار نقش بسیار مهمی داره، به‌خصوص که توی زمان‌های مختلف مواد مختلف مد می‌شن و اضافه کردن اون ها به شامپو فروش رو بهتر می‌کنه.

شامپو مو پرو ویکات مدل آرگان

تقسیم بندی انواع شامپوها

بر اساس شکل ظاهری:

شامپوها می تونن با ظاهر شفاف، صدفی، خمیری، ژل و یا حتی جامد به بازار عرضه بشن. رنگهای متنوع، روایح گوناگون، بسته بندی های مختلف هم شکل ظاهری شامپو رو تغییر میدن.

بر اساس نوع مو:

شامپو برای موی چرب، خشک یا معمولی

 برای موی رنگ شده

 حجم دهنده برای پر به نظر اومدن موی کم پشت

 ضخیم کننده برای افزایش ضخامت تدریجی موهای نازک

برای نگهداری از فرهای مطلوب برای کسایی که حالت فر موهاشون زیباست یا کسایی که موهاشون رو با مواد شیمیایی فرکردن.

برای کسایی که فر موهاشون ریز و نازیباست و دوست دارن حالت وز موهاشون برطرف کلاسیک برای کسایی که موی نرمال دارن و بیش از هرچیز سادگی و نظافت رو از موهاشون میخوان مثل آقایونی که موی کوتاه و بدون مشکل و دستکاری نشده دارن.

بر اساس میزان ملایمت

شامپو خیلی ملایم، شامپو ملایم، شامپو معمولی، شامپو غلیظ

تقسیم بندی بر اساس داشتن مواد خاص برای منظوری خاص

شامپو ضدشوره، شامپو ویتامینه و …

به طور معمول، اگه موهای معمولی دارین توصیه ما به شما شستشوی یک روز در میون موهاست. اگه جنس موهاتون معمولیه ، بهتره یک روز در میون دوبار موهاتون رو با شامپوی مخصوص خودتون بشورین. نوبت اول آلودگی ها رو از موهاتون پاک میکنه و نوبت دوم شستشو با شامپو اجازه می ده شامپو به کف سر هم برسه.

شامپو مو پرو ویکات مدل فاقد سولفات

افرادی که جنس موهاشون چربه، میتونن هر روز موهاشون رو به آرومی شستشو بدن. این افراد بهتره فقط یکبار در روز با شامپوی مخصوص موهای چرب موهاشون رو شستشو بدن و احتیاج به شستشوی مجدد نیست.

شامپو ضد ریزش و تقویت کننده موهای چرب درمالیفت

شامپو موی چرب الی ژن

 

افرادی که جنس موهاشون خشکه، بهتره هر دو روز یکبار با شامپوی مخصوص موهای خشک که حاوی نرم کننده هم هست موهاشون رو شستشو بدن.

استفاده از نرم کننده برای همه افراد توصیه میشه، ولی توجه داشته باشین که طوری نرم کننده رو به موهاتون بزنین که فقط به ساقه موها مالیده بشه و به ریشه مو یا کف سر نرسه. در واقع از چنگ زدن موقع شستشو با نرم کننده بپرهیزین.

شامپو درمالیفت ضد ریزش و تقویت کننده موهای خشک

معرفی بهترین شامپو مناسب خارش و شوره سر 

اگه از شوره ی سر رنج می برین، مصرف شامپوهای حاوی عوامل ضد قارچ مثل کتوکونازول، سلنیوم سولفاید، زینک پیریتیون یا کلیمبازول می تونن درمانگر شوره ی سرتون باشه.

اگه علاوه بر شوره سر دچار التهاب یا خارش کف سر یا صورت هستین، مراجعه به متخصص پوست و مو مصرف داروهای موضعی یا خوراکی ضرورت داره.

برای افرادی که مبتلا به بیماری پسوریازیس کف سر هستن، بعضی وقتا از شامپوهای حاوی تار(قطران) که ضد التهاب هستن، استفاده می شه. این شامپوها پوسته های ضخیم سر رو تا حدی فوق العاده کنترل می کنه.

شامپو مو اریس مدل ضد شوره روزانه

شامپو مو اریس مدل ضد شوره موهای خشک

شامپو ضد شوره موهای چرب درمالیفت

 

استفاده از شامپوهای مخصوص بعد از کاشت مو، به فرد کمک می کند تا از موهای خود در برابر صدمات ناشی از ترکیبات شیمیایی شامپو محافظت کند. اکثر پزشکان ترجیح می دهند از شامپوهای ملایم با PH کمتر بدون افزودنی خاصی استفاده نمایید.

شامپو ایمپلنت درمالیفت مدل ویتاپلنت مخصوص موهای کاشته شده

معرفی بهترین شامپو ضد ریزش مو 

NHS توصیه می‌کند که میانگین روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد است. افرادی که بیش از این تعداد مو را در روز از دست می دهند دچار ریزش مو شده اند و سوال همیشگی آن ها این است که کدام شامپو برای ریزش مو بهتر است؟ استفاده از شامپوهای ضد ریزش و تقویت کننده علاوه بر اینکه یک روش درمانی برای سلامت مو محسوب می شود، یکی از راه های پیشگیری از ریزش و کم پشتی موها می باشد. بهترین شامپوهای ضد ریزش موی ایرانی و خارجی و شامپو ضد ریزش موی آقایان:

شامپو ضد ریزش مو الی ژن مناسب بانوان

شامپو اکسپرت آقایان الی ژن

معرفی بهترین شامپو های مخصوص موهای فر و مجعد

افراد با موهای فر وقت زیادی را صرف شست و شو و مراقبت از موهای خود می کنند، در نتیجه لازم است با شامپوهای مناسبی که به رطوبت موهایشان نیز کمک میکند آشنا باشند.

شامپو موهای مجعد و وز دار درمالیفت

 

شامپو موی اریس مدل آلوئه ورا

شامپو درمالیفت مناسب موهای رنگ شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *