مراقبت از مو

انواع حالت دهنده مو و کاربردهای آن

حالت دهنده های مو 

انواع مختلفی از محصولات حالت دهنده مو، توی فروشگاه های اینترنتی و بازار موجوده. انتخاب یکی از اون ها می تونه خسته کننده و مشکل باشه. موس مو، ژل مو، کرم مو و اسپری مو از این دسته ان. ما توی این مقاله می خوایم بهتون کمک کنیم تا تفاوت هر کدوم از محصولات حالت دهنده مو رو به خوبی درک کنین و به راحتی بتونین مناسب ترین انتخاب رو برای حالت دهی مو هاتون انجام بدین.

ژل مو چیه؟

ژل مو شناخته شده ترین و معمول ترین محصولات حالت دهنده مو بین خانم ها و آقایونه. میشه گفت تقریباً همه ما حداقل یکبار از ژل مو برای حالت دادن مو هامون استفاده کردیم . شاید برای همین باشه که ژل مو رو توی هر فروشگاه یا داروخونه ای به راحتی میشه پیدا کرد. علاوه بر اون، ژل مو نسبت به سایر محصولات حالت دهنده مو ارزون تره و متاسفانه برای خیلی از ما دلیلش اینه که از اون بهتر رو نمی شناسیم!

 

مزیت استفاده از ژل مو

در واقع بزرگترین مزیت ژل مو اینه که مو هاتون رو دقیقاً به همون فرم و حالتی که دوست دارین، نگه می داره ولی با توجه به عوارضی که داره توی مصرف بیش از حدش ، به طور روزانه پیشنهاد نمیشه.

  • برای فرم دهی به موهای کوتاه بسیار مناسبه
  • وز مو رو از بین می بره
  • به مو حالت براق یا خیس می ده

عوارض ژل مو

  • مصرف بیش از حد از ژل های مو باعث میشه تا موارد زیر براتون اتفاق بیفته:
  • وقتی که انگشاتون رو داخل مو های ژل زده می برین سرتون پوسته پوسته میشه.
  • به خاطر الکلی درش به کار رفته و کمک می کنه که ژل سریع خشک بشه، مو آسیب می بینه و باعث خشکی پوست سر میشه.
  • مواد شیمیایی خورنده، تمام رطوبت مو و پوست سر رو می گیره که همین کار باعث خارش پوست سر، ایجاد پوسته سر و شوره سر می شه.
  • سلول های مرده پوست سر رو افزایش میده. همینطور باعث افزایش تولید سبوم (روغن موی طبیعی) میشه که منجر به مسدود شدن فولیکول های مو میشه که در نهایت باعث ریزش مو میشه.

 

 بر خلاف ژل مو، موس مو باعث ایجاد پوسته نمیشه. دقت کنین که از موس روی موی نم دار استفاده کنین و قبل از استفاده، اون رو به خوبی تکون بدین. بعد به اندازه یک توپ تنیس از اون کف دست تون بریزین و به کل موهاتون بزنین. اگه می خواین به موهاتون حجم بدین، موس رو به ریشه مو ها بزنین و با سشوار از ریشه مو به سمت پایین بکشین.

چه چیزی موس مو رو از بقیه محصولات حالت دهنده مو متفاوت میکنه؟

موس، لایه های مو رو با صمغ های مرکب از مواد مصنوعی که بهش پلیمر میگن، احاطه می کنه و به مو کمک می کنه تا بعد از خشک شدن حالت خودش رو حفظ کنه. می تونین از موس به عنوان یک محصول اولیه برای حجم دادن به موهاتون استفاده کنین بعد از یک حالت دهنده موی دیگه مثل واکس مو یا کرم مو برای فرم دهی به موهاتون استفاده کنین. بعضی موس ها برای ضخیم سازی تار مو فرمول سازی شدن و یه انتخاب عالی برای موهاییه که در حال نازک شدن هستن.

اسپری مو چیه؟

اسپری مو یکی از محصولات معمول حالت دهنده مو هست. این ثابت کننده ی مایع برای حفظ حالت مو و نگهداری اون در طول روز استفاده میشه. اسپری موی همین طور می تونه برای ایجاد حجم و یکدست سازی موهای کوتاه استفاده بشه. جالبه که بدونین چرا اسپری مو اینقدر محبوبه. با وجود محبوبیتش، اطلاعات غلط زیادی در مورد نحوه کار اسپری مو و موادی که در اون هست، وجود داره. بیشتر به خاطر تاریخچه جنجالی اونه. اجازه بدین واقعیت رو از داستان جدا کنیم.

تاریخچه جنجالی اسپری مو

اسپری مو به عنوان وسیله ای که حالت مو رو حفظ کنه سال ۱۹۴۰ اختراع شد . اسپری مو حاوی یک پلیمر، یک حلال و یک محرکه که تمومی اون توی یه قوطی دارای اسپری وجود داره. وقتی که محصول اسپری میشه، محرک باعث میشه تا مایع درون قوطی خارج بشه. حلال هم که پلیمر رو توی قوطی به صورت مایع نگه داشته بود، تبخیر میشه. بعد پلیمر باقی مونده، به صورت یک لایه ی سفت روی مو باقی میمونه و فرم اون رو حفظ می کنه.

توی سال ۱۹۴۰، محرک توی اسپری از فلور، کلر و کربن تشکیل شده بود ( که به CFC ها معروفن). این عناصر باعث ایجاد حفره توی لایه اوزون میشدن و وقتی که این موضوع کشف شد، CFC ها ممنوع شدن.

اسپری موهای جدید، دیگه CFC ها رو ندارن بلکه معمولا از هیدروکربن ها و گازهای فشرده، برای محرک اونا استفاده میشه. هرچند اسپری های امروزی، دیگه باعث از بین رفتن لایه اوزون نمیشن، ولی توی گرم شدن کره زمین نقش دارن. برای همین بهتره از اسپری موی پمپی استفاده کنین تا ردپای کربن رو کم کنین.

توی اسپری مو دنبال چی باشیم؟

اسپری مو توی شکل ها و تاثیرات مختلف وجود داره. دونستن مواد درون اون، کمک می کنه تا یه انتخاب درست داشته باشین.

  1. پلیمرها: دوتا از مهمترین پلیمر هایی که امروزه توی اسپری مو به کار می روه، پلی وینیل پریرولیدونه که یه محلول توی آبه و پلییدیدیل سیلوکسان که محلول توی آب نیست. اگر شما یک اسپری مو خیلی قوی می خواین، توی اون دنبال پلیمر دوم باشین.
  2. روغن: بعضی از اسپری های مو روغن دارن و کمک می کننن تا مو ها تغذیه بشن. معمولا اسپری مو هایی که روغن آرگان دارن، کمک می کنن تا مو آبرسانی بشه و از خشکی بیش از حدش جلوگیری بشه. بعضی های دیگه شون روغن نعنا دارن که برای خواص ضد شوره و ضد پیری مفیدن.
  3. اسپری مو طبیعی: توی اسپری مو طبیعی از مواد شیمیایی کمتری استفاده شده و معمولاً از صمغ گیاهی به عنوان پلیمرش استفاده می شه.
  4. ضد وز: اگه موهای شما مستعد وز شدنه، دنبال اسپری مویی باشین که آمینیمتیل پروپانول داشته باشه. این ماده باعث میشه تا موهای شما نسبت به رطوبت دووم بیشتری داشته باشه.

 

کرم مو یه محصول حالت دهنده مو همه کاره ست که میشه از اون برای موهای صاف یا فرفری استفاده کرد؛ علاوه بر این برای موهای معمولی، ضخیم و یا زبر هم میشه ازش استفاده کرد.

بیشتر کرم های مو شامل مواد مرطوب کننده مثل روغن زیتون و یا اسیدهای آمینه ست که به مو حالت میبخشه. کرم مو رو میشه به صورت ترکیبی با یه محصول حالت دهنده دیگه استفاده کرد یا حتی میشه به عنوان یه محصول پایانی ازش استفاده کرد. تفاوت اون با بقیه حالت دهنده های مو توی اینه که میزان نگهداری مو توی این محصول کمتره و مو حالت طبیعی خودش رو حفظ می کنه. استفاده از کرم مو عوارض جانبی نداره فقط باید مراقب باشین تا این محصول با پوست سر برخورد نکنه چون در این صورت منافذ مو بسته میشه و راه عبور اکسیژن رو می بنده و این باعث ریزش مو میشه.

منبع: homa-co.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *